Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emnestudium: Museologi/Udstillingsæstetik ( efterår 2007 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat og Sidefag
  • Semester/kvarter: Efterår 2007
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8683

ECTS

10

Titel

Emnestudium: Museologi/Udstillingsæstetik

Dette udbud kan ligge til grund for eksamen i Emnestudium I eller Emnestudium II. For sidefagsstuderende endvidere for Tematudium I eller Temastudium II.

 

Formål

De faglige mål er, at den kandidatstuderende

  • er i stand til at arbejde selvstændigt og kritisk med videnskabelige problemstillinger indenfor det valgte emne.
  • demonstrerer evnen til at kunne udvikle en stærk og fagligt relevant problemstilling
  • e vner at udfolde denne problemstilling analytisk, metodisk og teoretisk reflekteret i forhold til et præcist afgrænset stofområde.

De faglige mål er, at den sidefagsstuderende

  • D
emonstrerer færdighed i selvstændigt at udvikle og udfolde en problemstilling inden for et afgrænset område af det kunst- eller designhistoriske genstandsfelt
  • D emonstrerer evnen til at udvælge for problemstillingen relevante teorier og metoder og anvende dem analytisk produktivt
  • D emonstrerer evnen til kritisk indsigt og fordybelse inden for et afgrænset område af det kunst- eller designhistoriske genstandsfelt
  • D emonstrerer evnen til fagdidaktisk refleksion over det behandlede emne
  • Indhold

    Udstillingsrefleksioner: form, rum, kritik

     

     

    I slutningen af det 20. Årh. blev museums-   og udstillingsbegrebet gjort til genstand for en række kunstneriske og videnskabelige refleksioner. Både i form af konkrete udstillingsinitiativer, der i dag fortsat kaster nye varianter af sig, og som led i en museologisk læreproces, fokuseret på udstillingsmediets rige, men komplekse kommunikative potentialer. I et workshop-forløb på i alt seks gange (herunder en ekskursionsdag) indkredses den refleksive udstillingstendens som genre og optik til at tydeliggøre generelle udstillingsæstetiske aspekter, f.eks. i forhold til kuratering, værk/kontekst-forhold og 'low-tech' brugerinteraktion. Fokus vil fortrinsvist være på nyere og aktuelle begivenheder, men med blik til det varierede historiske reservoir, disse nye initiativer til stadighed fortolker og varierer: fra 1700-tallets anatomiske vokskabinetter, verdensudstillinger, kunstindustrimuseer, naturhistoriske museer til det moderne kunstmuseums 'hvide kuber' og kunsthaller. Workshoppen er baseret på de studerendes aktive deltagelse.

    Faglige forudsætninger

    Åbent for alle interesserede.

    Underviser

    Line Hjort Christensen

    Undervisnings- og arbejdsform

    Workshop-forløb, forelæsning, tilmeldtes aktive deltagelse gennem oplæg, diskussion, ekskursion. Dansk

    Litteratur

    Museum Studies, An Anthology of Contexts ed. by Bettina Messias Carbonell. Blackwell Publishing 2004. Fortrinsvist "Introduction" + artikler under afsnittet "Museum Practices". For sidehenvisinger: se venligst "Content/Alternative Taxinomy". Desuden vil der foreligge et kompendium.

    Tidspunkt

    Torsdag 14-17

    Bygning og lokale

    Bygn. 1584, lokale 118

    Bedømmelse

    Mundtlig/skriftlig