Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Entrepreneurship i oplevelsesøkonomien ( efterår 2007 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat  
  • Semester/kvarter: Efterår 2007
  • Timer per uge: Oplyses senere
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8893

ECTS

10

Titel

Valgfag: Entrepreneurship i oplevelsesøkonomien

Formål

Forløbets sigte og formål

Forløbet har sin baggrund i ønsker om at udvikle de traditionelle fagområder og kompetencer med omdrejningspunkt i humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser. Perspektiver i dette tværfaglige område er mange og peger i flere retninger, men det er en fælles intention i lærergruppen bag, at humanistiske og samfundsvidenskabelige studerende skal forstå sig selv og tænke deres faglighed langt mere igangsættende, som noget der kan bruges til at skabe værdi.  

Forløbet har både til hensigt at motivere og uddanne til at iværksætte egne virksomheder, og til i bred forstand at udvikle en personlig foretagsomhed med afsæt i universitetsfagligheden.

Grundtanken er, at man for at agere entreprenant må udfordres af andre fagligheder, og at de fleste entreprenante aktiviteter kræver en kombination af fagligheder. For at indfri dette mål er det således nødvendigt at udfordre den enkelte studerendes faglighed og bringe forskellige fag- og vidensområder i spil.  

Igennem forløbet arbejdes der med at øge de studerendes evne til at identificere og forstå oplevelsesøkonomien som arena, hvori deres faglighed, sammen med andre fagligheder kan give entrepreneurielle muligheder. Hermed øges de studerendes evne til at se egne muligheder for innovation og til at se, hvorledes deres faglighed kan være værdiskabende i oplevelsesøkonomien.

Indhold

Forløbet indgår som en del af 1. semester undervisning på den nye kandidatuddannelse i Oplevelsesøkonomi . Studerende fra IÆF og Økonomi følger sammen med holdet den forelæsningsbaserede del af forløbet og arbejder i særskilte gruppe med egne faglærere i gruppefremlægninger.  

Fagindhold og arbejdsmetoder  

Inden forløbet starter          

Faglig baggrund og interesser   

Hver enkelt studerende indsender senest 30. august 1 side, der angiver faglig   baggrund, interesser og motivation for deltagelse i kurset.  

1. Faglighed og flerfaglighed

Introducerende forelæsninger om Entrepreneurship i oplevelsesøkonomien

  • Det æstetiske perspektiv
  • Det innovative perspektiv
  • Forretningsperspektivet  

Gruppe assignment 1: Hvad er jeres individuelle faglighed? Hvilke berøringsflader har I? Hvor kan I lære af hinanden? Præsentation af grupper.  

2. Indkredsning af en forretningsarena Forelæsninger til indkredsning af en forretningsarena. Indkredsning af områder i oplevelsesøkonomien og placering af projektgrupper heri.  

Gruppe assignment 2: Identificer en række muligheder indenfor forretningsarenaer i oplevelsesøkonomien. Præsentation i grupper.  

3. Entrepreneurship og forretningsmuligheder

Forelæsninger om mulighedernes væsen og måder at nå dem på. Gruppe assignment 3: Identificer muligheder fortsat og præsentation i grupper.  

4. Formulering af en forretningsidé

Forelæsning om transformering af muligheder til forretning. Gruppe assignment 4: indkreds og formuler en forretningsidé. Præsentation i grupper.  

5. Forretningsrealisering

Forelæsning om realiseringen af forretningsidéer  

Derudover evt. tilbudsforelæsninger og besøg af entreprenante aktører.  

Mere information fås hos
Pia Rasmussen muspr@hum.au.dk
Lene Tortzen Bager aeklt@hum.au.dk

Faglige forudsætninger

Bachelor.

Hver enkelt studerende indsender senest 30. august 1 side, der angiver faglig baggrund, interesser og motivation for deltagelse i kurset.

Underviser

Forløbet er udviklet af Per Blenker og Claus Thrane, Institut for Økonomi, samt Pia Rasmussen og Lene Tortzen Bager, Institut for Æstetiske Fag, AU. Undervisningen vil blive varetaget af et udvalg af de tilknyttede faglærere.

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og arbejde i projektgrupper Dansk

Litteratur

Entrepreneurship
J. Christensen: Entrepreneurship i vidensamfundet, 2005
S. Hougaard: Forretningsidéen, 2004
Sponosa m.fl.: Disclosing New Worlds, 2000

Oplevelsesøkonomien
Pine & Gilmore: The Experience Economy, 1999
Florida: The Rise of the Creative Class, 2002
Andersen & Lorenzen: The Geography of the Danish Creative Class, 2005 ( www.kreativklasse.dk )
Regeringen: Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien, 2003 ( www.kum.dk )
Erhvervsministeriet: Danmarks kreative potentiale, 2000 ( www.kum.dk )
Lund m.fl.: Følelsesfabrikken. Oplevelsesøkonomi på dansk, 2005

Tidspunkt

Oplyses senere

Bygning og lokale

Oplyses senere

Bedømmelse

De studerende udarbejder i projektgrupperne en arbejdsrapport på baggrund af forløbets pensum og eget oparbejdede materiale.