[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Forløbets sigte og formål
Forløbet har sin baggrund i ønsker om at udvikle de traditionelle fagområder og kompetencer med omdrejningspunkt i humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser. Perspektiver i dette tværfaglige område er mange og peger i flere retninger, men det er en fælles intention i lærergruppen bag, at humanistiske og samfundsvidenskabelige studerende skal forstå sig selv og tænke deres faglighed langt mere igangsættende, som noget der kan bruges til at skabe værdi.
Forløbet har både til hensigt at motivere og uddanne til at iværksætte egne virksomheder, og til i bred forstand at udvikle en personlig foretagsomhed med afsæt i universitetsfagligheden.
Grundtanken er, at man for at agere entreprenant må udfordres af andre fagligheder, og at de fleste entreprenante aktiviteter kræver en kombination af fagligheder. For at indfri dette mål er det således nødvendigt at udfordre den enkelte studerendes faglighed og bringe forskellige fag- og vidensområder i spil.
Igennem forløbet arbejdes der med at øge de studerendes evne til at identificere og forstå oplevelsesøkonomien som arena, hvori deres faglighed, sammen med andre fagligheder kan give entrepreneurielle muligheder. Hermed øges de studerendes evne til at se egne muligheder for innovation og til at se, hvorledes deres faglighed kan være værdiskabende i oplevelsesøkonomien.
Forløbet indgår som en del af 1. semester undervisning på den nye kandidatuddannelse i Oplevelsesøkonomi . Studerende fra IÆF og Økonomi følger sammen med holdet den forelæsningsbaserede del af forløbet og arbejder i særskilte gruppe med egne faglærere i gruppefremlægninger.
Fagindhold og arbejdsmetoder
Inden forløbet starter
Faglig baggrund og interesser
Hver enkelt studerende indsender senest 30. august 1 side, der angiver faglig baggrund, interesser og motivation for deltagelse i kurset.
1. Faglighed og flerfaglighed
Introducerende forelæsninger om Entrepreneurship i oplevelsesøkonomien
Gruppe assignment 1: Hvad er jeres individuelle faglighed? Hvilke berøringsflader har I? Hvor kan I lære af hinanden? Præsentation af grupper.
2. Indkredsning af en forretningsarena Forelæsninger til indkredsning af en forretningsarena. Indkredsning af områder i oplevelsesøkonomien og placering af projektgrupper heri.
Gruppe assignment 2: Identificer en række muligheder indenfor forretningsarenaer i oplevelsesøkonomien. Præsentation i grupper.
3. Entrepreneurship og forretningsmuligheder
Forelæsninger om mulighedernes væsen og måder at nå dem på. Gruppe assignment 3: Identificer muligheder fortsat og præsentation i grupper.
4. Formulering af en forretningsidé
Forelæsning om transformering af muligheder til forretning. Gruppe assignment 4: indkreds og formuler en forretningsidé. Præsentation i grupper.
5. Forretningsrealisering
Forelæsning om realiseringen af forretningsidéer
Derudover evt. tilbudsforelæsninger og besøg af entreprenante aktører.
Mere information fås hos
Pia Rasmussen
muspr@hum.au.dk
Lene Tortzen Bager
aeklt@hum.au.dk
Bachelor.
Hver enkelt studerende indsender senest 30. august 1 side, der angiver faglig baggrund, interesser og motivation for deltagelse i kurset.
Entrepreneurship
J. Christensen: Entrepreneurship i vidensamfundet, 2005
S. Hougaard: Forretningsidéen, 2004
Sponosa m.fl.: Disclosing New Worlds, 2000
Oplevelsesøkonomien
Pine & Gilmore: The Experience Economy, 1999
Florida: The Rise of the Creative Class, 2002
Andersen & Lorenzen: The Geography of the Danish Creative Class, 2005 (
www.kreativklasse.dk
)
Regeringen: Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien, 2003 (
www.kum.dk
)
Erhvervsministeriet: Danmarks kreative potentiale, 2000 (
www.kum.dk
)
Lund m.fl.: Følelsesfabrikken. Oplevelsesøkonomi på dansk, 2005