Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Krop og køn på kanten af det moderne: Senmiddelalderens seksuelle og sakrale excesser ( efterår 2007 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandiat
  • Semester/kvarter: Efterår 2007
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8676

Titel

Krop og køn på kanten af det moderne: Senmiddelalderens seksuelle og sakrale excesser

ECTS

10

Formål

De faglige mål er, at den studerende

  • oparbejder et tværdisciplinært kendskab til en historisk kropskultur samt indsigt i innovativ bearbejdelse af historisk stof i dialog med samtidige diskurser
  • demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
  • viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
  • arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne
  • arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder

Indhold

Senmiddelalderen spiller en afgørende rolle i kroppens og seksualitetens kulturhistorie på kanten af det moderne. En særlig teatralsk kropslighed ytrer sig på tværs af den visuelle kultur, forskellige litterære genrer og tidens spil i både sakralt og profant regi. Kroppens udkrængede billeder, såvel visuelle som tekstlige, medvirker til at konstituere subjektet gennem en spejlende identifikation, der spalter sig mellem en eftergørelse af det hellige legeme, Corpus Christi, og en optagelse i djævelens tvekønnede seksuelle krop, Corpus Diaboli. Forløbet vil udforske disse sociale kropsorganismer og mønstre for deres performative internalisering gennem en række tværdisciplinære temaer, som belyses med både den rituelle, den dramatiske, den visuelle og den litterære kulturproduktion. På den ene side opbygges den kristne identitet gennem en performativ og kropsligt agerende fromhedspraksis, der stimuleres af både religiøst ceremoniel, kirkerummets kalkmalede billedprogrammer, andagts-/opbyggelseslitteraturen (fx bønnebøger og passionstraktater) og helgeners levnedsbeskrivelser (fx Bonaventuras Legenda Maior om den hellige Frans som dramatiseret model for kristenlivet). På den anden side efterabes denne rituelle adfærd i groteske, parodiske og karnevaleske former, der florerer i fastelavnsspil og -skikke, satiriske tekster og farcer samt en chokerende perversion af obskøne billedmotiver, som tillige muntrer sig med at sætte kønsidentiteten på spil. Voldserotiske hekse, sadistiske sataner, falliske fabelvæsener, ekshibitionistiske taskenspillere, blottende onanister, urinerende skiderikker, udklædte gøglere og afklædte komedianter vender det hellige legeme og dets kropslige, kønslige og sakramentale struktur på hovedet, ligesom Boccaccio lejlighedsvis gør det i Decameron. En tiltagende kulturkritik ytres gennem narrens spotske strategier for parodisk perversion af den seksuelle disciplinering og moralske orden, kulminerende i reformationstiden med Erasmus af Rotterdams dåreskrift om Tåbelighedens Lovprisning. I forsøget på at forstå disse afgørende skridt mod seksualitetens modernisering vil forløbet trække på (og gå i dialog med) en række toneangivende kønsteoretiske og -historiske, antropologiske og kultursociologiske, teologiske, kunst-, teater- og litteraturvidenskabelige forfattere, deriblandt særligt inviterede gæsteforelæsere. De tværgående temaer har almen europæisk gyldighed for perioden, men det vil være oplagt at inddrage det rige, om end til tider uhumske, danske materiale, herunder at foretage en ekskursion for at tage nogle af de burleske udskejelser i besigtigelse i deres kirkelige kontekst. Undervisningen vil i øvrigt veksle mellem forelæsninger, dialog og studenteroplæg, idet det tilstræbes, at de forskellige fagligheder kan bringes produktivt i spil i forhold til hinanden og stoffet.

Faglige forudsætninger

Underviser

Hans Henrik Lohfert Jørgensen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, dialog og ekskursion. Dansk

Litteratur

Udvalgte tekster (men i øvrigt afhængig af den enkelte studerendes interesser).

Tidspunkt

Tirsdag 8-11

Bygning og lokale

Bygn. 1584, lokale 116

Bedømmelse

Skriftlig eller mundtlig