Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Seminar: Mozarts klaverkoncerter KA, MUS ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8868

Titel

Forår 2008

Musikvidenskabeligt emnestudium 1 og 2 samt Musikhistorisk modul A og B kan alle dækkes af Seminaret: Mozarts klaverkoncerter

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende

 

·          demonstrerer evne til selvstændigt at arbejde teoretisk og metodisk reflekteret med afgrænsede musikvidenskabelige emnefelter.

·          demonstrerer evne til at formidle de opnåede indsigter klart og præcist i skriftlig form.

Indhold

Klaverkoncerten gælder, for W.A. Mozarts vedkommende , sammen med operaen, som de genrer komponisten udviklede mest i forhold til den i forvejen eksisterende standard, og som han på en vis måde transformerede til noget større eller højere. I denne sammenhæng er det ikke uden betydning at der er visse holdepunkter for forskellige synspunkt der fremhæver nogle nærmere affiniteter mellem klaverkoncerten og operagenren, her specielt operaarien, hos Mozart.

Mozarts produktion af klaverkoncerter - 27 i alt - vil blive belyst (i udvalg) i deres historiske og biografiske kontekst, og den ovenfor beskrevne problematik, som ikke er uden kontroversielle momenter og derfor velegnet til efterprøvende diskussion, vil blive genstand for udvalgte analyser. Komparative momenter af forskellig art skal forsøge at efterspore en udviklingslinje i større træk, med fokus i en formal polaritet der kan beskrives som ariemodel versus sonatesatsform.  

Faglige forudsætninger

Underviser

Bo Marschner

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil typisk foregå som forelæsninger vekslende med diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og/eller skriftlige studenteroplæg.

Dansk

Litteratur

Per-Erik Brolinson: Mozarts formgestaltning i pianokonserternas förstasatser. 1993.

Denis Forman: Mozart's Concerto Form. 1971.

Juan Martin Koch: Das Klavierkonzert [&] von Mozart bis Brahms. 2001.

Philip Radcliffe: Mozart's Piano Concertos. 1978.

Charles Rosen: The Clssical Style. 1972 (og sen.).

Tidspunkt

Torsdag 10-13 auditorium A.

Bygning og lokale

Auditorium  A.

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i musikvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i musikvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Undervisningsdeltagelse og fri, skriftlig opgave, omfang 15-18 sider pr. studerende

1b) Fri, skriftlig opgave inden for et af faglærer bestemt emnefelt, omfang 20-25 sider

 

Nærmere bestemmelser:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den af studienævnet udbudte undervisning aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for undervisningens emnefelt. Som en del af opgaven kan indgå et i forhold til undervisningen relevant musikalsk produkt, godkendt af faglærer og opgaven reduceres til 10-12 sider.

Opgaven kan udarbejdes individuelt eller i gruppe med maks. 5 deltagere, således at h ele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse .

 

 

b) Alternativt aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for et af faglærer fastsat emnefelt. Problemformulering og pensum skal godkendes af faglærer.