Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Totalt glokalt, dér! Globaliserings- og lokaliseringsstrategier i dansk hiphopkultur ( efterår 2007 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår 2007
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 8671

ECTS

10

Titel

Totalt glokalt, dér! Globaliserings- og lokaliseringsstrategier i dansk hiphopkultur

Formål

De faglige mål er, at den studerende

  • demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
  • viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
  • arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne
  • arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder

Indhold

Som både musik og kultur har hiphop gennem de seneste årtier præget den populærkulturelle scene. Med udspring i specifikke afro-amerikanske ghetto-miljøer i USA, har kulturen for længst rodfæstet sig i andre nationale kontekster. Heriblandt Danmark, hvor den rejser en række tematikker og problemstillinger vedrørende (etnisk) identitet, kønsroller, sociale og kulturelle normer samt æstetiske og ikke mindst musikalske udtryk i det stadig mere komplekse krydsfelt mellem globalisering, lokalisering og 'glokalisering'. Det er kursets intention at belyse dette forhold i (og omkring) dansk hiphopkultur. På tværs af en historisk redegørelse for genrens introduktion og etablering i en dansk sammenhæng diskuteres således tre aspekter. Nemlig hiphoppens produktion (fx danske artisters forvaltning og forandring af genrens æstetiske, sociale og etniske konventioner), formidling (fx kulturens lokale repræsentation ved jams, koncerter, i gadebilledet etc.) og reception (fx hiphopkulturens modtagelse politisk og i danske medier). Herigennem udpeges på forskellig vis de globaliserings- og lokaliseringsstrategier, som præger dansk hiphopkultur.

Faglige forudsætninger

Faget er åbent for alle interesserede.

Underviser

Mads Krogh

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar

Dansk

Litteratur

Bennett, Andy 2000: Popular Music and Youth Culture. Music, identity and place. Basingstoke: Macmillan
Forman, Murray 2002: The Hood Comes First. Race, Space, and Place in Rap and Hip-Hop. Middletown: Wesleyan University Press.
Mitchell, Tony (ed.) 2001: Global Noise. Rap and hip-hop outside the USA. Middletown: Wesleyan University Press.
Krogh, Mads 2006: Fair nok, vi kalder det hiphop og retfærdiggør det med en anmeldelse. Ph.d.-afhandling, Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet
Lull, James 1995: Media, Communication, Culture. A global approach. Cambridge: Polity Press
Sernhede, Ove 2002: AlieNation is My Nation: Hiphop och unga mäns utanförskap i det Nya Sverige Ordfront
Skyum-Nielsen, Rune 2006: Nr. 1 dansk hiphopkultur siden 1983. København: Informations Forlag.

Tidspunkt

Mandag 11-14

Bygning og lokale

Bygn. 1584, lokale 212

Bedømmelse

Skriftlig