Visualitetens teori og idéhistorie ( efterår 2007 )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Suppleringsfag og Sidefag
-
Semester/kvarter:
Efterår 2007
-
Timer per uge:
3
-
Deltagerbegrænsning:
35 studerende
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
8682
ECTS
15 / 10
Titel
Visualitetens teori og idéhistorie
For Sidefagsstuderende udbydes forløbet som Temastudium.
Formål
De faglige mål er, at den studerende:
·
Demonstrerer kendskab til væsentlige teorier, problemstillinger og idéhistoriske udviklinger inden for feltet visuel kultur
·
Selvstændigt er i stand til at formulere, afgrænse og udfolde en relevant faglig problemstilling
·
Demonstrerer evne til at udvælge relevante teorier og metoder samt anvende dem analytisk produktivt i forhold til problemstillingen
·
Demonstrerer beherskelse og forståelse af det relevante teoretiske begrebsapparat i forhold til problemstillingen samt evne til at anvende dette på en kritisk reflekterende måde
Indhold
Disciplinen er suppleringsuddannelsens grundlæggende teoretiske og visualitetshistoriske fag, som introducerer de mest centrale teoridannelser inden for feltet visuel kultur, herunder synets idéhistorie og epokale synsparadigmer eller skopiske regimer fra oldtiden til i dag. Vigtige begreber og problemstillinger inden for visualitetsstudierne belyses med henblik på, at den studerende opøver et begrebsapparat og tilegner sig en forståelse af det visuelles betydning i forskellige kontekster. Disciplinen kan eksempelvis omfatte visuel perception og synets historicitet, teorier om forholdet mellem syn og rumdannelse, antikkens optik og synsteorier, kristendommens spiritualisering af synet, perspektivet som ideologisk konstruktion og system, nordlige versus sydlige synsparadigmer, Descartes og camera obscura i forhold til synets modernisering, kroppen og fænomenologisk syn, øjets begær og kønnet blik, visualitet som magt og kolonisering, panoptisme og overvågning, synoptisme og globalisering, synsproteser, det optisk ubevidste, blik og subjektivitetsdannelse mv.
Faglige forudsætninger
Underviser
Hans Henrik Lohfert Jørgensen
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen varetages af en række visualitetsforskere, som gennem forelæsninger og tekster vil præsentere forskellige vinkler på feltet.
Dansk
Litteratur
Kompendium med udvalgte tekster.
Tidspunkt
Fredag 8-11
Bygning og lokale
Bygn. 1584, lokale 120
Bedømmelse
Fri skriftlig hjemmeopgave.