[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- viser færdighed i at indsamle et relevant empirisk materiale
- forholder sig reflekterende til dette materiale
- er i stand til at identificere antropologiske problemstillinger i et empirisk materiale
- viser kendskab til centrale antropologiske analytiske perspektiver og analysemetoder
- er i stand til at udvælge og anvende antropologiske begreber og analytiske perspektiver på et empirisk materiale
- er i stand til at begrunde relevansen af den valgte analytiske tilgang i forhold til materiale og problemstilling
- er i stand til klart at præsentere materiale, analyseprocessen og dens resultater
Forløbets formål er at sætte den studerende i stand til at analysere et datamateriale ved hjælp af antropologiske begreber og analytiske perspektiver. Det empiriske materiale kan være publiceret eller upubliceret materiale fra antropologiske feltstudier eller hentet i film, mediedebatter, litteratur, dokumenter eller andet. Den studerende introduceres til forskellige analytiske tilgange, deres teoretiske baggrund, og de muligheder og begrænsninger, som valg af specifikke tilgange medfører i forhold til analysen af materialet og problemstillingen.
Poul Pedersen
Undervisningen består af en kombination af fællesforelæsninger, holdbaseret undervisning, workshops og skriftlige øvelser.
Vejledende litteratur:
Baumann, Gerd (1996): Contesting Culture . Discourses of identity in multi-ethnic London. Cambridge Studies in Social and Cultural Anthropology. Cambridge University Press.
Prøven kan aflægges på én af to måder:
1:
Forudsætning for at aflægge eksamen er en aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningsforløbet.
For at kunne aflægge eksamen i form 1 kræves, at samtlige skriftlige øvelser i undervisningsforløbet er blevet afleveret til og godkendt af underviseren, inden eksamen påbegyndes.
Prøven er: Bunden skriftlig hjemmeopgave med mulighed for at vælge ét blandt flere af underviserens stillede spørgsmål, omfang 15 sider.
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerede, dog således at allle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte deltagere er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 3 studerende, omfang max. 15 sider per studerende.
2:
Eksamensform 2 aflægges hvis alle den studerendes skriftlige øvelser i undervisningsforløbet ikke er blevet afleveret og godkendt af underviseren.
Prøven er: Bunden skriftlig hjemmeopgave på baggrund af ét spørgsmål stillet af underviseren, omfang max. 25 sider.