[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
" demonstrerer kendskab til fælleshumanistiske (deriblandt socialvidenskabelige, filosofiske og idéhistoriske) problemstillinger og diskussioner i forhold til videnskabelig metode, akademisk
virksomhed og universitetet som institution
" demonstrerer kendskab til antropologiens og etnografiens særlige forhold i grænseområdet mellem humaniora og samfundsvidenskab,
til de historiske forudsætninger for humanistisk og socialvidenskabelig arbejdsmetode og tværfaglige tendenser, der har betydning for fagets praksis.
Disciplinen afvikles i fællesskab for fagene Antropologi, Forhistorisk
Arkæologi, Klassisk Arkæologi, Middelalder- og Renæssancearkæologi samt Lingvistik. Disciplinen udgør to dele. Den første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige
problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifik til antropologiens og etnografiens rolle og udvikling.
Studium Generale giver kendskab til fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger og diskussioner, herunder
videnskabelig metode, akademisk virksomhed og det europæiske universitetets historiske og aktuelle status som lærdoms, videnskabs- og
kulturinstitution. Disciplinen vil blandt andet indføre den studerende i almene socialvidenskabelige, filosofiske og idéhistoriske problemstillinger.
Henning Høgh Laursen
Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden fagspecifikke - del afvikles på
mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende.
Prøven er: Fri skriftlig. Omfang: 10 sider
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerede, dog således at allle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte deltagere er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 3 studerende.