Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag 1: Global Studies and Development ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter:   1. semester
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 13099

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

 

- viser indsigt i specifikke teoridannelser, problemstillinger og/eller metodiske tilgange inden for forskellige emnefelter.

 

- demonstrerer forståelse for de enkelte teoriers og/eller metoders omsætning til konkrete analyser af samfund og kultur, samt hvilke konsekvenser en bestemt analysemetode har for det endelige resultat.

Indhold

After the end of the Second World War the relationship between the worlds countries and regions was conceptualised as a problem of development. Gradually, however, the economical realities and political goals inherent in the development paradigm have been reconceptualized under the term globalisation. How did this shift occur and how should we conceptualise the relationship between development and globalisation today?

 

This course offers an anthropological approach to issues of development and to contemporary processes and politics of globalisation as they impact on people and societies around the globe. On the basis of a critical introduction to current debates about development and globalisation, the course provides a number of cases in order to discuss the relevance of anthropology for development. The course provides a firm foundation for further study of or practical engagement with development work and issues of globalisation.

Faglige forudsætninger

Underviser

Thomas Søgaard Jensen og Lotte Isager

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er projektorienteret, understøttet af forelæsninger, workshops og studenteroplæg

Litteratur

Bedømmelse

Prøveform: fri skriftlig hjemmeopgave

Omfang: max. 15 sider pr. studerende

 

 

Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.

Prøven må have deltagelse af max. 3 studerende.

 

Den til opgaven udarbejdede litteraturliste skal indeholde mindst 5 titler, der ikke indgår i undervisningens læseplan og som belyser nye vinkler af de udvalgte problemstillinger.