[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- viser indsigt i specifikke teoridannelser, problemstillinger og/eller metodiske tilgange inden for forskellige emnefelter.
- demonstrerer forståelse for de enkelte teoriers og/eller metoders omsætning til konkrete analyser af samfund og kultur, samt hvilke konsekvenser en bestemt analysemetode har for det endelige resultat.
Antropologer er i dag efterspurgte i mange sammenhænge inden for erhvervsliv og det offentlige system. Den antropologiske metode efterspørges i forhold til innovative processer og medarbejderperspektiv, men også den antropologiske organisationsanalyses evne til at se bag om tingene eller fremhæve potentialet i det selvfølgelige har vist sig anvendelig. Antropologiens langsommelighed, etik og særlige sprogbrug udfordres dermed og kræver gentænkning.
I dette forløb skal vi læse klassiske analyser såvel som nyere litteratur inden for en vifte af emner i feltet:
virksomheds- og organisationskultur; design, kreativitet og innovation; kommunikation og magt; arbejde, identitet og mangfoldighed; praksis, rum og tid; udveksling og økonomi. Både dekonstruerende studier og studier med et mere anvendelsesorienteret sigte vil blive inddraget.
Kurset vil give den studerende et solidt indblik i tematikkens særlige empiriske og metodiske problemstillinger, som kan danne grundlag for videre studier inden for feltet innovation, organisation og arbejde. Undervisningen vil bestå af forelæsninger, studenteroplæg og mindre workshops omkring udvalgte temaer.
Anne Line Dalsgård & Mette Kjærsgaard
Undervisningsformen er projektorienteret, understøttet af forelæsninger, workshops og studenteroplæg
Prøveform: fri skriftlig hjemmeopgave
Omfang: max. 15 sider pr. studerende
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende.
Den til opgaven udarbejdede litteraturliste skal indeholde mindst 5 titler, der ikke indgår i undervisningens læseplan og som belyser nye vinkler af de udvalgte problemstillinger.