[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Sidefag:
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende
Den praktiske formgivnings historie har fra 1700-tallet og frem haft stor sammenhæng med den øvrige moderne kultur, der udviklede sig af den romantiske. Der er afgørende forbindelser til de politiske og kulturelle utopier og til moderne kunst og arkitektur. Det er netop med denne stadig større sammenhæng og betydning, som formgivningen blev tillagt i den teoretiske refleksion, at vi kan sige, at den udviklede sig fra kunstindustri og brugskunst til design. En historisk gennemgang må både følge formudviklingen i objekter og produktkultur og perspektivere bredt med sideløbende udviklinger i kunst og arkitektur.
Ingen
NN
Undervisningen består af en vekselvirkning mellem forelæsninger, plenumdiskussioner og studenteroplæg, mens en designrelevant praksisdel sideløbende afvikles inden for rammerne af Visuel Kultur-disciplinen.
Forløbet indledes med et projektarbejde. Introduktionen varetages af undervisere i disciplinerne Visuel kultur og Periodestudier/Designhistorie.
Torsdag 8-11
Grundbogen til forløbet er David Raizman History of Modern Design, 2004. Nikolaus Pevsner Pioneers of Modern Design fra 1936 genoptrykt i utallige, billige oplag kan læses til sammenligning som den først historiske fremstilling.
116
Designhistorie 1 (udbydes under forudsætning af designliniens oprettelse)
Sidefag:
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse
b) Individuel, skriftlig bunden prøve, varighed 1 uge, omfang maks. 6 sider
Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af prøven som undervisningsdeltagelse forudsætter aktiv deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning, herunder udarbejdelse af de oplæg og/eller papers, som fastsættes af faglæreren.
b) Opgaven stilles med udgangspunkt i disciplinens fulde pensum.