Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

3D Interaktion ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: 15
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11880

Formål

Formålet med kurset er at udforske nye former for oplevelsesorienteret interaktionsdesign i og med byrum baseret på en anvendelse af 3D game developer softwaren Virtools .

I kurset kommer man som studerende til at arbejde med eksperimentelle prototyper på interaktions-design, der tager udgangs-punkt i byrum herunder de fysiske forhold, såvel som digitale informationer og egenskaber. Der kan være tale om digitale oplevelser og services, som f.eks. borger-information, spil og leg, eller nye former for distribueret journalistik.

Indhold

Det gennemgående undersøgelsestema for kurset er interaktion i og med byrum, der tager udgangspunkt i konkrete cases gennem forskellige designmetoder som feltstudier og ideudviklingsworkshops.

Kursets relaterer sig til forskningscenteret Digital Urban Living, deriblandt Mediefacade projektet ( www.cavi.dk/projects/
mediafacades.php
), der giver mulighed for at komme i berøring med konkrete cases og forkningsmiljøer, heriblandt speciale-muligheder.

Endvidere giver brugen af programmet Virtools, der som udgangspunkt er tænkt til at konstruere 3D spil og applikationer, mulighed for at anvende de immersive muligheder i CAVIs 3D panorama-biograf.

Under kusrsusforløbet produceres og diskuteres systematiske og afgrænsede interaktions-scenarier, der kan variere fra undersøgelser af simpel perception, navigation og manipulation i og med 3D.

I forlængelse af det gennemgående tema, byrum, lægges der endvidere op til at anvende 3D panoramabiografen som et led i en designproces, hvori man kan skitsere, diskutere og præsentere ideer. Såvel som at der vil være mulighed for at arbejde med interventioner i det fysiske byrum.

Kurset vil lægge vægt på utraditionelle løsninger og nytænkning af interaktionsdesign.

Faglige forudsætninger

Kurset retter sig fortrinsvis mod studerende fra Informations- og Medievidenskab og Multimediestuderende, men også Datalogi-studerende, der har lyst til at udfordre eksperimen-terende og rumligt interak-tionsdesign.

Mht. brugen af Virtools starter undervisningen på begynderniveau, men der forudsættes kendskab til 3D modellering og introducerende designfag.

Underviser

Rune Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, studenteroplæg, gruppearbejde, hands-on & produktion, der munder ud i en portefølje: Dvs. en samlet oversigt over de strukturerede eksperimenter, der er foretaget i løbet af semesteret, samt en større afsluttende praktisk opgave, der suppleres med en skriftlig bearbejdning på 15-20 sider ved 20 ECTS point, eller 5-10 sider ved 10 ECTS point.

Litteratur

Kommer senere ...

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i multimedier

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen