[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at udforske nye former for oplevelsesorienteret interaktionsdesign i og med byrum baseret på en anvendelse af 3D game developer softwaren Virtools .
I kurset kommer man som studerende til at arbejde med eksperimentelle prototyper på interaktions-design, der tager udgangs-punkt i byrum herunder de fysiske forhold, såvel som digitale informationer og egenskaber. Der kan være tale om digitale oplevelser og services, som f.eks. borger-information, spil og leg, eller nye former for distribueret journalistik.
Det gennemgående undersøgelsestema for kurset er interaktion i og med byrum, der tager udgangspunkt i konkrete cases gennem forskellige designmetoder som feltstudier og ideudviklingsworkshops.
Kursets relaterer sig til forskningscenteret Digital Urban Living, deriblandt Mediefacade projektet (
www.cavi.dk/projects/
mediafacades.php
), der giver mulighed for at komme i berøring med konkrete cases og forkningsmiljøer, heriblandt speciale-muligheder.
Endvidere giver brugen af programmet Virtools, der som udgangspunkt er tænkt til at konstruere 3D spil og applikationer, mulighed for at anvende de immersive muligheder i CAVIs 3D panorama-biograf.
Under kusrsusforløbet produceres og diskuteres systematiske og afgrænsede interaktions-scenarier, der kan variere fra undersøgelser af simpel perception, navigation og manipulation i og med 3D.
I forlængelse af det gennemgående tema, byrum, lægges der endvidere op til at anvende 3D panoramabiografen som et led i en designproces, hvori man kan skitsere, diskutere og præsentere ideer. Såvel som at der vil være mulighed for at arbejde med interventioner i det fysiske byrum.
Kurset vil lægge vægt på utraditionelle løsninger og nytænkning af interaktionsdesign.
Kurset retter sig fortrinsvis mod studerende fra Informations- og Medievidenskab og Multimediestuderende, men også Datalogi-studerende, der har lyst til at udfordre eksperimen-terende og rumligt interak-tionsdesign.
Mht. brugen af Virtools starter undervisningen på begynderniveau, men der forudsættes kendskab til 3D modellering og introducerende designfag.
Rune Nielsen
Forelæsninger, studenteroplæg, gruppearbejde, hands-on & produktion, der munder ud i en portefølje: Dvs. en samlet oversigt over de strukturerede eksperimenter, der er foretaget i løbet af semesteret, samt en større afsluttende praktisk opgave, der suppleres med en skriftlig bearbejdning på 15-20 sider ved 20 ECTS point, eller 5-10 sider ved 10 ECTS point.
Kommer senere ...
Ifølge studieordningen