[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At opnå indsigt i specifikke evalueringsmetoder. At kunne sætte evaluering i sammenhæng med relaterede begreber og teoridannelser. At kunne reflektere kritisk over evaluering som cetralt, sæmfundsmæssigt fænomen
Evaluering har fået en stadig mere central placering i bestræbelserne på at styre og udvikle den offentlige sektor. Dette sker i nær tilknytning til udbredelsen af New Public Management, og viser sig bl.a. i fastsættelsen af en række performance indicators som kvaliteten af ydelser måles i forhold til. I en dansk sammenhæng har der i den senere tid været stor debat om værdien af brugen af indikatorer og evaluering i den offentlige sektor, bl.a. i tilknytning til regeringens såkaldte kvalitetsreform. I et internationalt perspektiv er f.eks. England langt fremme med et nationalt indikatorprojekt. I en positiv tolkning medvirker disse tiltag til en højere kvalitet i den offentlige sektors ydelser, i et kritisk perspektiv er der ved at udvikle sig et audit society, hvor dokumentation går forud for kvalitet. Formålet med dette kursus er at undersøge evaluering både på et specifikt metodisk niveau og på et mere overordnet, teoretisk niveau. Centrale temaer vil således være: (1) kvalitative evalueringsmetoder, (2) positive og negative effekter af evaluering, (3) indikatorer og standardisering, (4) New Public Management. Et vigtigt element i kurset er case-arbejde, hvor specifikke projekter eller organisationer undersøges.
Grunduddannelse eller Suppleringsuddannelse fra IMV eller de Æstetiske Fag, eller studerende på Cand. IT ITO
Claus Bossen & Peter Lauritsen
Forelæsninger, oplæg, case-arbejde. Der vil så vidt muligt blive inddraget 2-3 gæsteundervisere, f.eks. evalueringskonsulenter.
Udsendes senere
Informatiónsvidenskab studieordning 2007: VOS 1,2 og 3, valgfag
Informationsvidenskab studieordning 2005: Fokusfag VOS 1 og 2 + speciale forbredende fokusfag, valgfag
ITO studieordning 05/07: valgfag
Medievidenskab: valgfag
Evalueringsmetoder og evalueringsdiskurser
Ja
Iflg. studieordning