Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Evalueringsmetoder og evalueringsdiskurser ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12408

Formål

At opnå indsigt i specifikke evalueringsmetoder. At kunne sætte evaluering i sammenhæng med relaterede begreber og teoridannelser. At kunne reflektere kritisk over evaluering som cetralt, sæmfundsmæssigt fænomen

Indhold

Evaluering har fået en stadig mere central placering i bestræbelserne på at styre og udvikle den offentlige sektor. Dette sker i nær tilknytning til udbredelsen af New Public Management, og viser sig bl.a. i fastsættelsen af en række performance indicators som kvaliteten af ydelser måles i forhold til. I en dansk sammenhæng har der i den senere tid været stor debat om værdien af brugen af indikatorer og evaluering i den offentlige sektor, bl.a. i tilknytning til regeringens såkaldte kvalitetsreform. I et internationalt perspektiv er f.eks. England langt fremme med et nationalt indikatorprojekt. I en positiv tolkning medvirker disse tiltag til en højere kvalitet i den offentlige sektors ydelser, i et kritisk perspektiv er der ved at udvikle sig et audit society, hvor dokumentation går forud for kvalitet. Formålet med dette kursus er at undersøge evaluering både på et specifikt metodisk niveau og på et mere overordnet, teoretisk niveau. Centrale temaer vil således være: (1) kvalitative evalueringsmetoder, (2) positive og negative effekter af evaluering, (3) indikatorer og standardisering, (4) New Public Management. Et vigtigt element i kurset er case-arbejde, hvor specifikke projekter eller organisationer undersøges.

Faglige forudsætninger

Grunduddannelse eller Suppleringsuddannelse fra IMV eller de Æstetiske Fag, eller studerende på Cand. IT ITO

Underviser

Claus Bossen & Peter Lauritsen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, oplæg, case-arbejde. Der vil så vidt muligt blive inddraget 2-3 gæsteundervisere, f.eks. evalueringskonsulenter.

Litteratur

Udsendes senere

Evt. udbydende faggruppe

Informatiónsvidenskab studieordning 2007: VOS 1,2 og 3, valgfag

Informationsvidenskab studieordning 2005: Fokusfag VOS 1 og 2 + speciale forbredende fokusfag, valgfag

ITO studieordning 05/07: valgfag

Medievidenskab: valgfag

Titel

Evalueringsmetoder og evalueringsdiskurser

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Iflg. studieordning