Menneske-maskine-interaktion MM KA (linie MM) ( efterår 2008 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
1. semester/2. kvarter
-
Timer per uge:
3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
12693
Formål
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Kendskab til objektorienteret modellering og programmering.
-
Kendskab til fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler samt principper og teknikker for deres brug til konstruktion af programmer.
-
Kendskab til udvalgte klassebiblioteker og frameworks, herunder collection- og GUI-frameworks.
-
Erfaring i beskrivelse, løsning og programmering af mindre opgaver.
-
Fortrolighed med interaktionsprogrammering gennem anvendelse og udvikling af programmel til web-anvendelse samt Flash el. lign.
-
Analytiske færdigheder i design af programmer og planlægning af deres interaktion
-
Praktiske færdigheder og erfaring med at udvikle kørende prototyper
-
Analyse af og refleksion over brugssituationer og tilhørende informationsstrukturer
-
Udvikling mindre prototyper
-
Perspektiver på menneskelig brug af interaktive teknologier i forskellige kontekster
-
Kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i brug
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:
-
Evne til at anvende forskellige it-værktøjer til objektorienteret modellering og programmering af mindre it-systemer
-
Evne til at analysere, beskrive og programmere enkle problemstillinger
-
Evne til at anvende fundamentale programmeringssproglige udtryksmidler hensigtsmæssigt i forhold til en foreliggende problemstilling
-
Evne til at designe et interaktionsforløb
-
Evne til at udvikle en kørende prototype til web-anvendelse eller Flash. el. lign.
-
Evne til at analysere en brugssituation i relation til hypermedier/web
-
Evne til at reflektere over de deri boende informationsstrukturer i forhold til eksisterende systemer
-
Evne til at designe og konstruere et (almindeligvis web-baseret) system til understøttelse af brugssituationen.
-
Evne til at udføre kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i forskellige kontekster
-
Evne til at analysere samspillet mellem menneske og computer i forskellige sammenhænge
Kurset omhandler forståelses-orienterede perspektiver på menneske maskine interaktion. Kurset fokuserer på interaktive teknologiers rolle i brug, især mediering i arbejds- og andre sammenhænge. Der lægges vægt på empiriske studier af interaktion i specifikke brugssammenhænge og på stærke teoretiske, kontekstorienterede perspektiver. Kurset vil berøre metodiske spørgsmål vedrørende tilvejebringelse af design-orienteret viden om brugergrænseflader, herunder multimediegrænseflader, og introducere avancerede teknikker/metoder til vurdering af brugergrænseflader på forskellige stadier i udviklingsprocessen.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
demonstrerer forståelse for de gennemgåede perspektiver på brugssammenhænge
-
demonstrerer færdigheder i at udføre empiriske kvalitative undersøgelser af brugssammenhænge
Indhold
Faglige forudsætninger
Underviser
Olav Bertelsen
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg og øvelser
Dansk
Litteratur
1. Bannon, L. & Bødker, S. Beyond the Interface, Encountering Artifacts in Use, i J. Carroll
(ed.).
Designing Interaction
. Cambridge University Press 1991, pp. 227-253.
2. Bannon, L. From Human Factors to human actors. Greenbaum, J. & Kyng, M.
Design at
work. Cooperative design of computer systems
, Erlbaum 1991, pp.25-44
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Mundtl. eks., bedømt efter 7-skala med intern censur
Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) består prøven af en mundtlig prøve med udgangspunkt i et af flere på forhånd annoncerede spørgsmål.
Prøveform:
Mundtlig prøve.
Varighed:
30 min inkl. censur.
b) Prøven er en bunden, skriftlig opgave med efterfølgende mundtlig eksamination. Eksaminator udarbejder opgaveformuleringen. Opgavens omfang er 10-15 sider og kan inddrage empiriske undersøgelser.
Prøveform:
Mundtlig prøve.
Varighed:
Der gives 4 uger til besvarelsen. Den mundtlige prøve varer 30 min. inkl. censur.
Undervisning og eksamination varetages af Det Naturvidenskabelige Fakultet