[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De studerende skal have indsigt i følgende:
- Konceptuelle og teoretiske rammer for at forstå interaktive teknologiers muligheder for at indgå i oplevelsesorienterede anvendelsesområder.
- Metoder, teknikker og værktøjer til at designe teknologier til disse omgivelser
Målet for kurset er at give de studerende indsigt i design af interaktive teknologier til oplevelsesorienterede anvendelsesområder. Kursets teoretiske elementer suppleres med en praksisdimension med eksperimentelt designarbejde indenfor vidensformidling-området, eksempelvis museer.
Traditionelt er forståelsen af design og interaktionsdesigneres repertoire formet af udvikling af teknologi til arbejdskontekster. It anvendes imidlertid i stigende grad i andre domæner, eksempelvis hjemmet, det offentlige rum, kulturinstitutioner etc. Kurset udforsker de udfordringer, som dette udvidede fokus afføder mht. vores begrebsdannelser ift. it og vores designkompetencer, -metoder og teknikker.
På kurset læses og diskuteres litteratur indenfor interaktionsdesign med særligt fokus på oplevelsesorienterede, emotionelle og æstetiske aspekter af it. Denne begrebsramme relateres til grundlæggende designteori såvel som praktiske designtilgange.
Kurset undersøger således mulighederne for at (gen)forme designpraksis og -forståelser i lyset af disse udfordringer.
BA Informationsvidenskab
Peter Dalsgaard & Christian Dindler
Forelæsninger og praktisk case-arbejde med designeksperimenter
Udvalgte bogkapitler samt artikler fra konferencer og tidsskrifter indenfor interaktionsdesign, eksempelvis:
Oplevelsesdesign
ja
Info 07: DOP 1-3, valgfag
Info 05: DOP fokusfag 1-2, speciale forb. fokusfag , DOP breddefag 1-3, valgfag
Multimedier : valgfag
Audiodesign: valgfag
Digital design: specialiseringsfag, valgfag
Ifølge studieordning