Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Organisationskonsultationer i et pragmatisk systemisk perspektiv ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat
  • Semester/kvarter: semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11748

Formål

OVERTEGNET

 

De studerende vil tilegne sig teoretiske samt praktiske færdigheder i forhold til at kunne skabe og arbejde med forandringsprocesser i organisationer med udgangspunkt i coaching og anerkendende systemisk konstruktionistiske tanker.

Indhold

Kursets formål er at træne de studerende i systemiske procesfærdigheder i forbindelse med forandringsprocesser i organisationer gennem coaching samtaler med ledere, medarbejdere m.m..

Den studerende vil forholde sig konsultationens tre niveauer:

1) Proces design

2) Møde ledelse

3) Øjeblikkets facilitering

Forening af teori og praksis

Med udgangspunkt i en systemisk konstruktionistisk og pragmatisk forståelse af den menneskelige virksomhed vil de studerende arbejde både teoretisk og praktisk med at udvikle konkrete konsulent og coaching færdigheder. Vi vil i timerne stille skarpt på organisationsforandringsmetoden Appreciative Inquiry (AI) i lyset af henholdsvis de erkendelsesmæssige dimensioner som metoden bygger på samt den praksis som åbner sig op i kølvandet på metoden.

Projekter på faget

Undervisningen er bygget op omkring forberedelserne til en konkret intervention i en organisation.

De studerende skal selv skaffe en organisation, hvori de kan coache en leder og eventuelt dennes medarbejdere i relation til at skabe organisatoriske forandringer eller udvikling i sit lederskab. Samtalerne skal strække sig over flere sessioner, hvor første gang er selve intervetionen og anden gang er opfølgning, evaluering og feedback på udbyttet af interventionen.

Erfaringerne fra samtalerne danner grundlag for aflevering af opgave, hvor den studerende skal demonstrere praktiske såvel som teoretiske færdigheder i forhold til at forstå konsultation og coaching som begreb og praksis.

 

 

Faglige forudsætninger

Bachelor IMV

Underviser

Jacob Storch

Undervisnings- og arbejdsform

De studerende skal forvente at arbejdsformen bliver deltagerbaseret, idet der på klassen vil blive forsøgt skabt et dialogisk rum, hvor teori og praksis vægtes lige i en sammenvævning med de studerendes egne erfaringer og kompetencer. Det forventes at den studerende engagerer sig i såvel de teoretiske som praktiske aktiviteter. Yderligere skal den studerende lade sig coache af sine medstuderende og herigennem gennemgå et personligt udviklingsforløb.

Litteratur

Grundtænkning:

Dewey En introduktion (2006) Svend Brinkmann - Organizational Epistemology (1995) Georg von Krogh & Johan Roos " Using CMM af Barnett Pearce (1999) " Diverse artikler om systemisk teori - Måske lidt filosofi

Om Coaching & AI:

Ledelsesbaseret coaching (Søholm, Storch, Juhl, Dahl, Molly 2006)

Gro Johnsrud Langslet (2006) Løft i organisation " Elliot, Charles (1999) Locating the Energy for Change (kopi) - Andet spændende primær litteratur som underbygger materialet

 

Titel

Organisationskonsultationer i et pragmatisk systemisk perspektiv

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Den studerende skal lave et konkret forandringsprojekt I en organisation.

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Info 07: VOS-1-3, valgfag

Info 05: fokus VOS1-2, speciale forb. fokusfag, breddefag VOS 1-3, valgfag

ITO 05+07: valgfag

Medievidenskab: Medie- og samfundsteori og medieæstetik, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse

Studieordning og bedømmelse

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


ifølge studieordningen