[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
OVERTEGNET
De studerende vil tilegne sig teoretiske samt praktiske færdigheder i forhold til at kunne skabe og arbejde med forandringsprocesser i organisationer med udgangspunkt i coaching og anerkendende systemisk konstruktionistiske tanker.
Kursets formål er at træne de studerende i systemiske procesfærdigheder i forbindelse med forandringsprocesser i organisationer gennem coaching samtaler med ledere, medarbejdere m.m..
Den studerende vil forholde sig konsultationens tre niveauer:
1) Proces design
2) Møde ledelse
3) Øjeblikkets facilitering
Med udgangspunkt i en systemisk konstruktionistisk og pragmatisk forståelse af den menneskelige virksomhed vil de studerende arbejde både teoretisk og praktisk med at udvikle konkrete konsulent og coaching færdigheder. Vi vil i timerne stille skarpt på organisationsforandringsmetoden Appreciative Inquiry (AI) i lyset af henholdsvis de erkendelsesmæssige dimensioner som metoden bygger på samt den praksis som åbner sig op i kølvandet på metoden.
Undervisningen er bygget op omkring forberedelserne til en konkret intervention i en organisation.
De studerende skal selv skaffe en organisation, hvori de kan coache en leder og eventuelt dennes medarbejdere i relation til at skabe organisatoriske forandringer eller udvikling i sit lederskab. Samtalerne skal strække sig over flere sessioner, hvor første gang er selve intervetionen og anden gang er opfølgning, evaluering og feedback på udbyttet af interventionen.
Erfaringerne fra samtalerne danner grundlag for aflevering af opgave, hvor den studerende skal demonstrere praktiske såvel som teoretiske færdigheder i forhold til at forstå konsultation og coaching som begreb og praksis.
Bachelor IMV
Jacob Storch
De studerende skal forvente at arbejdsformen bliver deltagerbaseret, idet der på klassen vil blive forsøgt skabt et dialogisk rum, hvor teori og praksis vægtes lige i en sammenvævning med de studerendes egne erfaringer og kompetencer. Det forventes at den studerende engagerer sig i såvel de teoretiske som praktiske aktiviteter. Yderligere skal den studerende lade sig coache af sine medstuderende og herigennem gennemgå et personligt udviklingsforløb.
Grundtænkning:
Dewey En introduktion (2006) Svend Brinkmann - Organizational Epistemology (1995) Georg von Krogh & Johan Roos " Using CMM af Barnett Pearce (1999) " Diverse artikler om systemisk teori - Måske lidt filosofi
Om Coaching & AI:
Ledelsesbaseret coaching (Søholm, Storch, Juhl, Dahl, Molly 2006)
Gro Johnsrud Langslet (2006) Løft i organisation " Elliot, Charles (1999) Locating the Energy for Change (kopi) - Andet spændende primær litteratur som underbygger materialet
Organisationskonsultationer i et pragmatisk systemisk perspektiv
Den studerende skal lave et konkret forandringsprojekt I en organisation.
Info 07: VOS-1-3, valgfag
Info 05: fokus VOS1-2, speciale forb. fokusfag, breddefag VOS 1-3, valgfag
ITO 05+07: valgfag
Medievidenskab: Medie- og samfundsteori og medieæstetik, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse
ifølge studieordningen