Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Webkommunikation design, branding, troværdighed og storytelling ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidate
  • Semester/kvarter: semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11745

Formål

OVERTEGNET

 

Forløbet kvalificerer de studerende til at have webkommunikation som arbejdsområde og opdyrker de studerendes analystiske kompetencer i forhold til websites.

Indhold

Effektiv webkommunikation kræver en bred vifte af kvalifikationer. Fra designpraksisser over kommunikationsteori til det æstetiske og retoriske udtryk. Kurset tilbyder en kritisk og analytisk introduktion til webkommunikationens teoretiske felter. Sideløbende vil vi arbejde praktisk og konstruktivt med webkommunikation i mindre workshops og øvelser. Det praktiske arbejde vil forberede de studerende til at kunne arbejde med et praktisk projekt som eksamensopgave.

Konkret vil vi arbejde teoretisk og praktisk med flg. emner:

Journalistisk formidling: Hvilke rammer sætter mediet for skriften.

Interfacedesign: Det visuelles udtryk og komposition i sitets helhed.

Storytelling og oplevelsesdesign: vi konceptualiserer og kontekstualiserer den nyeste trend på nettet - på Diesels hjemmeside kan man fx ikke se prisen på et par bukser, men i stedet er sommerkollektionen ironisk iscenesat i et idylliseret forestilling om global opvarmning, hvor der er papegøjer på Markuspladsen, palmer om Eiffeltårnet og badetøjsmodellerne poserer side om side med pingviner.

Troværdighed: Via retorikken tager vi et samlet blik på kommunikationspraksissen - ville Diesels hjemmeside fungere, hvis de brugte en anden appelform end patos? Ville sitet med logos som appelform blive til en nøgtern sagsfremstilling og med etos til en beskrivelse af Diesels position i fht. global opvarmning? Kort sagt: hvordan kan retorik såvel som storytelling indgå som brandingstrategi.

Website usability: Vi fokuserer på metoder, der kan situere brugeren og evaluere interfacet og websitets kontekst. Vi vil også kigge kritisk på usability-traditionens blinde vinkel: at godt design ikke nødvendigvis er lig med at knappen er anbragt det perfekte sted, men at "knappens" placering i stedet underbygger sitets funktion og formål.

Faglige forudsætninger

BA fra IMV eller tilsvarende

Der forudsættes ingen tekniske kvalifikationer.

Underviser

Christian Winther Bech

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, workshops, mindre øvelser som oplæg til diskussion

Litteratur

Thyssen, Ole: Æstetisk kommunikation

Ditlevsen, M. G. et al: Sprog på arbejde

Preece, Rogers & Sharp: "Interaction design"

Hoff-Clausen, Elisabeth: "Set gennem nettet organisationers troværdighed

på hjemmesider".

James C. McCroskey: An introduction to

rhetorical communication Manovich, Lev: "The Language of New Media".

Titel

Webkommunikation design, branding, troværdighed og storytelling

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

I høj grad. Kurset understøtter eksternt samarbejde og jeg er behjælpelig med at formidle kontakt til eksterne partnere, hvis de studerende ønsker det.

Kan indgå i uddannelsen som:

Informationsvidenskab studieordning 07: KFL 1, 2 og 3 og valgfag

Informationsvidenskab studieordning 05: videregående fokusfag. KFL 1 og 2. Spec.forb. fokusfag KFL, valgfag

KFL breddefag 1 -3

ITO studieordning 05/07: valgfag

Digital design: Specialiseringsfag, valgfag

Multimedier: valgfag

Audiodesign: valgfag

Medievidenskab: Medie- og samfundsteori og medieæstetik, mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, valgfag

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i multimedier

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen