[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende
· demonstrerer kendskab til fagets vigtigste teorier og traditioner og/eller til problemstillinger, som er fælles for universitetets fag i almindelighed og for de humanistiske og æstetiske fag i særdeleshed
· kan identificere og afgrænse et videnskabeligt grundlagsproblem med relevans for eget fag
· kan redegøre for de omhandlede problemstillinger og teorier samt diskutere disse i relation til en bredere videnskabsteoretisk, social og/eller kulturel kontekst
Studium Generale placerer det enkelte fag i en bredere filosofisk, videnskabshistorisk og samfundsmæssig sammenhæng. Gennem et repræsentativt udvalg af nyere teoridannelser, metoder og forskningstraditioner præsenteres fagområdets videnskabelige grundlagsproblemer. Der indføres i fællesæstetiske, fælleshumanistiske og fællesuniversitære problemstillinger og i universitetets og humanioras historie som lærdoms-, videnskabs- og kulturinstitution. Såvel det enkelte fag som humaniora præsenteres i sine historiske og aktuelle relationer til andre fag og fakulteter.
Ingen
Steen Sidenius
Undervisningen kombinerer fællesforelæsninger af mere almen karakter med enkeltfaglig holdundervisning. I holdundervisningen indgår typisk studenteroplæg og fælles diskussioner af tekster og positioner. Projektarbejde kan indgå.
Mandag 14-17, dog ikke ugerne 42,43,44 og 45
Ingen
Byg. 1342. lok. 455
Studium generale
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig opgave, omfang maks. 12 sider pr. studerende
b) Bunden skriftlig opgave, omfang maks. 15 sider, varighed 10 dage
Nærmere bestemmelser:
a) Deltagelse i a-prøven forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Faglæreren fastsætter ved forløbets start den nærmere definition heraf. Prøven er en skriftlig opgave om en problemstilling, der ligger inden for horisonten af undervisningens gennemgåede stof. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b) På baggrund af et af faglæreren angivet pensum stilles et eller flere spørgsmål.