ENG: Kandidatemne: Foreign Accent: Causes, Characteristics, Consequences (ka) ( efterår 2008 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
2. semester
-
Timer per uge:
2
-
Deltagerbegrænsning:
16
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
11652
Formål
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.
- demonstrerer færdighed i litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.
- bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.
- anvender relevante analytiske metoder.
- giver en teoretisk reflekteret analyse af afgrænsede problemer.
- reflekterer over den anvendte teoris videnskabsteoretiske eller videnskabshistoriske egenart.
- forholder sig vurderende til den anvendte teori.
Indhold
Foreign Accent: Causes, Characteristics, Consequences
One interesting feature of English is that it has more nonnative speakers than native speakers. This course will familiarize students with recent research on foreign accented speech and with the methods that are used to study foreign accent. The topics that we will cover are
-
The characteristics of a foreign accent: What exactly makes speech foreign accented, and how can we measure and describe a foreign accent?
-
The effects of foreign accent. How do native speakers react to foreign accented speech, how can their reactions be studies, how does a foreign accent affect intelligibility, and what is the psychological cost associated with trying to comprehend foreign accented speech
-
The causes of a foreign accent. Which of the many characteristics of a nonnative speaker (native language, age, gender, motivation, aptitude, etc.) cause or contribute to a foreign accent?
-
Is it possible to modify (or even eradicate) a foreign accent? Which factors contribute to successful accent modification?
Faglige forudsætninger
Bestået bacheloruddannelse.
Underviser
Ocke-Schwen Bohn
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde.
Litteratur
In preparation for the course, students should re-familiarize themselves with basics concepts in phonetics. This could be done by consulting the first-semester textbook "The Sounds of English".
Studieordning og bedømmelse
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Prakt. opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
-
Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
PC-eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Prakt. opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
-
Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Mundtlig
eller
skriftlig
eller
hjemmeopgave
eller
formidling
eller
aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen.
Udvalget af eksamensformer afhænger af, hvilken kandidatlinie den studerende følger.