Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Kandidatemne: Writing about Music, Musing about Writing (ka) ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 16
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11656

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

- demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

- demonstrerer færdighed i litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

- bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

- anvender relevante analytiske metoder.

- giver en teoretisk reflekteret analyse af afgrænsede problemer.

- reflekterer over den anvendte teoris videnskabsteoretiske eller videnskabshistoriske egenart.

- forholder sig vurderende til den anvendte teori.

Indhold

Writing about Music, Musing about Writing

"Why append a CD - or, rather, two CDs - to a novel about music? Is it not rather like attaching a whale to a copy of Moby Dick ?" asks author Vikram Seth in the booklet that accompanies a CD assembling the major pieces of music mentioned in his novel An Equal Music . In a similar vein, and going beyond the obvious answers (to "give pleasure" and to make money), this course will investigate some of the motivations for writing about music.

This investigation is located in the borderlands between related but distinct art forms. Music and literature share numerous affinities (e.g. rhythm or themes), they overlap in phrases such as 'musicality of language' or 'symphonic poem' and they often complement one another, as in song lyrics, libretti or film scores. Hence, is reading about music an impoverished and reductive activity?

It certainly would be, if this enterprise were restricted to thematic or imagological questions.

We will discuss narratives about music in the context of representation. If a text deals with music, or musicians, or the effects of listening, playing or composing music and related motifs, this raises questions about the possibilities and limits of writing and art in general. We will address these issues with special emphasis on stereotyping in the characterisation of artist figures as outsiders or misfits, theories of intermediality, and other border-crossing themes, such as cultural differences.

 

Faglige forudsætninger

Bestået bacheloruddannelse.

Underviser

Vera Alexander

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde.

Litteratur

Texts:

Nick Hornby, High Fidelity

Amit Chaudhuri, Afternoon Raag

Bernard MacLaverty, Grace Notes

Virginia Woolf, "The String Quartet" (FirstClass)

Vikram Seth, An Equal Music

Ann Pratchett, Bel Canto

Additional materials will be provided on the course conference. The order in which the titles appear above is the order in which we will discuss them.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i engelsk

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i engelsk

  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Prakt. opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i engelsk

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Prakt. opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Sidefag i Engelsk - deltidsuddannelse

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Mundtlig eller skriftlig eller hjemmeopgave eller formidling eller aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen.

Udvalget af eksamensformer afhænger af, hvilken kandidatlinie den studerende følger.