Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Valgfag: Imperial Childhoods (ba) ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11648

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

- demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

- demonstrerer færdighed i emnerelateret litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

- bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

- anvender relevante analytiske færdigheder opnået gennem det første års kurser (f.eks. at kunne forklare, fortolke, vurdere, sammenligne og skelne) på et afgrænset, mere detaljeret emneområde inden for engelskstudiet.

Indhold

Imperial Childhoods

Childhood is about the adventure of getting bigger and more powerful and taking on more and more responsibility in the world. Imperialism is about & pretty much the same things, only on a somewhat different scale.

In this course we will explore a selection of texts ranging from animal fantasies to fictional and autobiographical writings which reflect imperialist notions of power, knowledge, relation­ships of inequality and problems of intervention.

We will analyse some of the pedagogical and political paradigms reflected in texts aimed at a young audience and look at how the fascination with otherness and exoticism is used to legitimise civilising missions of different kinds. Themes discussed will include freedom of the imagination, education as a form of cultural imperialism, constructions of childhood and changing views on spokespersonship and what it means to make decisions for somebody else/Other.

 

 

 

Faglige forudsætninger

Ingen.

Underviser

Vera Alexander

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, skriftlige opgaver og/eller mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde. Forudsætningen for, at undervisningen forløber til­freds­stillende, er de studerendes regelmæssige tilstedeværelse samt aktive deltagelse i de faglige diskus­sioner.

Litteratur

Texts:

Hugh Lofting, Dr Dolittle (e-text available)

Rudyard Kipling, Kim (e-text available, though a hard copy would be preferable)

Frances Hodgson Burnett, A Little Princess (e-text available)

Robert Louis Stevenson, Treasure Island (e-text available, though a hard copy would be preferable)

A.A. Milne, Winnie the Pooh

Penelope Lively, Oleander, Jacaranda

Additional texts will be provided on the course conference. The order in which the texts appear above is the order in which we will discuss them.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i engelsk

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen eller bunden skriftlig prøve eller mundtlig eksamen.