Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Valgfag: Theories of First and Second Language Acquisition (ba) ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11646

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

- demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

- demonstrerer færdighed i emnerelateret litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

- bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

- anvender relevante analytiske færdigheder opnået gennem det første års kurser (f.eks. at kunne forklare, fortolke, vurdere, sammenligne og skelne) på et afgrænset, mere detaljeret emneområde inden for engelskstudiet.

Indhold

Theories of First and Second Language Acquisition

 

This course provides an introduction to contemporary theories of language and grammar development in child and adult language learners. In the first part of the course, we will discuss the nature of language learning and examine the primary linguistic, psychological, and cultural factors that contribute to first and second language acquisition and development. In the second part of the course, we will compare current theories of language acquisition and how well they explain human language learning behavior. Students will be asked to make presentations and submit short papers on specific topics in first and second language acquisition. Readings for the course include selected chapters from the course text and other selected readings.

 

Faglige forudsætninger

Ingen.

Underviser

Ken Drozd

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, skriftlige opgaver og/eller mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde. Forudsætningen for, at undervisningen forløber til­freds­stillende, er de studerendes regelmæssige tilstedeværelse samt aktive deltagelse i de faglige diskus­sioner.

Litteratur

Course text : Mitchell, Rosamond & Florence Myles 2004. Second Language Learning Theories. London: Oxford University Press.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i engelsk

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen eller bunden skriftlig prøve eller mundtlig eksamen.