[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Tirsdage, kl. 10.00 - 12.00
Bygn: 1465 Lok.: 616
Første gang: 2. september 2008
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner
- demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion
- udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne
- er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer
Openness and publicity are fundamental concepts in social and political theories. Popper talked about the open society and its enemies. Habermas articulated publicity as being a fundamental condition for any democratic society. When Fogh and Bush articulate their grand political project they talk about the introduction of freedom and openness in closed society. At the same time, however, their political adversaries claim that the fight against terrorism has made the western society more closed. Partly because the state management has been withdrawn from public insight. This indicates that the concepts of openness and publicity are in need of philosophical reflection.
In this seminar we will focus on the institution that has been attributed with almost infinite potential in the fight for public accessibility of all information: The internet. The internet was originally established in order to prevent every kind of control. It is therefore difficult to prevent the publication of information on the internet. This has been used by grassroots to undermine establishments. But the infinite accessibility can also pacify -- due to an informational overload. We will discuss in what sense the internet produces openness.
Essential concepts in the seminar will be publicity, hacker-culture, open source, protocol, power. The discussions will happen as a reading with-, against- and through philosophers like Habermas, Derrida and Foucault.
Common firsthand knowledge of the internet is taken for granted.
Ejvind Hansen
Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.
Vil blive præsenteret ved første forelæsning.
Emneprøve 1 =
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Emneprøve 2 =
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Frit emne 1 =
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.
Frit emne 2 =
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.