[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Thursdays 10 to 12 o'clock
Building: 1467, room: 515
Starting from the 4th of September 2008
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
" er i stand til at bearbejde og vurdere afgrænsede filosofiske argumenter, tekster og positioner
" demonstrerer overblik og sans for sammenhængene i en kompleks faglig diskussion
" udviser en dybtgående forståelse af det filosofiske emne
" er i stand til at forbinde en filosofisk position med dens baggrundsantagelser, fortolkningsmuligheder og -problemer
Have you ever wondered how and why we can know anything about the world? Or whether God exists? Or what sounds or colors are? Or whether freedom is an illusion, or about the essence of art and morality, about the meaning of life and death, the role of culture and language for, about whom you mean when you say 'I'..... If you do consider such questions, on occasion at least, and you also wonder how should one go about answering them, then join us for a special charter trip into the adventurous fields of philosophical exploration. This is a course for students who have no or little preparation in philosophy -all that is required is curiosity, courage, and concentration. We will address central questions in philosophy (metaphysics, philosophy of mind, epistemology, and ethics), reading short sections of classical (Plato, Augustine, Aquinas, Descartes, Locke, Berekely, Kant, Mill, Nietzsche, Camus) and contemporary texts. But we will approach the chosen core questions and texts in a somewhat irreverent fashion by discussing 10 puzzles involving bats, vats, and tailless cats, notorious liars, rabbit-slices, badly built robots, confused lovers, malfunctioning teletransporters, branching train tracks and baffled time-travelers. By discussing these puzzles we will be able to engage in philosophical inquiry at various levels of difficulty.
The course will introduce you to tools and methods of philosophical inquiry and provide you with some historical knowledge about main figures and positions in philosophy. But its primary purpose is to engage you in the 'hands-on' experience of philosophical inquiry in discussion and writing. Thus you will be graded on the content of a 'portfolio' consisting of written answers to weekly assignments to be worked on in small discussion groups outside of class, as well as two short written exams (mid-term and final). (10 ETCS).
Johanna Seibt
Undervisningen udformer sig typisk som en af faglæreren ledet workshop, hvor lærer og studerende forbereder oplæg og deltager i diskussioner.
Vil blive præsenteret ved første forelæsning.
Emneprøve 1 =
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Emneprøve 2 =
Fri skriftlig opgave
Nærmere bestemmelser
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i et af studienævnet godkendt Emne Kursus, aflægges eksamen ved at den studerende udarbejder en hjemmeopgave på maks. 10 sider, hvis emne og litteraturliste er relateret til det gennemgåede pensum. Emnet og litteraturliste skal være godkendt af vejlederen og det valgte emne skal være forskellig fra det i Emneprøve 1 valgte emne. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisning forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter (forberedelse, diskussion, evt. oplæg).
Frit emne 1 =
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende skal senest ved begyndelsen af eksamenstilmeldingsperioden have indgået en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.
Frit emne 2 =
Skriftlig, 15 sider
Nærmere bestemmelser
Eksamen aflægges ved udarbejdelsen af en skriftlig opgave, hvis emne og litteraturliste skal godkendes af vejlederen. Den studerende indgår ved semestrets begyndelse en aftale med en vejleder, for at kunne aflægge eksamen ved den efterfølgende eksamensperiode. Opgavens omfang skal være maks. 15 sider.