[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
I løber af undervisningen vil den studerende tilegne sig:
Disciplinen afvikles i fællesskab for fagene Antropologi, Forhistorisk Arkæologi, Klassisk Arkæologi, Middelalder- og Renæssancearkæologi samt Lingvistik. Disciplinen udgør to dele. Den første 2/3 af forløbet beskæftiger sig med de mere generelle fælleshumanistiske og samfundsvidenskabelige problemstillinger, medens den resterende 1/3 mere fagspecifikt lægger vægt på behandlingen af videnskabsteoretiske positioner og problemstillinger, der knytter sig specifikt til Arkæologis rolle og udvikling.
I denne disciplin skal de studerende indføres i problemstillinger og diskussioner, som er fælles for universitetets studier i almindelighed og for humaniora i særdeleshed. Kurset vil indføre de studerende i væsentlige momenter af universitetets historie som lærdoms- videnskabs- og kulturinstitution. Endvidere skal de studerende gives viden om og dermed forudsætninger for at diskuterer almene filosofiske, teoretiske og analytiske problemstillinger i relation til videnskabelig viden i forskning, i undervisning og i den bredere offentlighed. Endelig skal de studerende indføres i specifikke problemstillinger i forbindelse med anvendelse og begrundelse af videnskabelige teorier og metoder af direkte relevans for det arkæologiske forskningsområde.
Henning Høgh Laursen
Undervisningen gennemføres for første dels vedkommende som forelæsninger på storhold, medens anden fagspecifikke - del afvikles på mindre hold, hhv. antropologi, arkæologi og lingvistik. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer, der omfatter diskussion og mundtlige bidrag fra de studerende.
Fællesforløb AAL:
Universitetet og fakultetet: historie og ide.
( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 2)
Vidensbegreber, vidensformer og videnssamfund
(Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 12)
Virkeligheden skal erkendes. (Logisk positivisme og kritisk rationalisme).
(Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 3 og 4)
Virkeligheden er en konstruktion. (Paradigmer og socialkonstruktivisme).
( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 4 og 10)
Virkeligheden skal fortolkes. (Hermeneutik)
( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 6)
Virkeligheden skal læses. (Strukturalisme).
( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 8)
Zu den Sachen selbst ! (Fænomenologi)
( Litteratur: Collin & Køppe, Kap. 5 )
Humaniora, viden og magt. (Foucault og Habermas).
(Litteratur, Collin & Køppe, Kap. 6,12 og 13)
Videnskab og etik.
Forløb for MIA;KLARK; FARK:
Er arkæologi en videnskab?
Texter: L. Binford, Objectivity Explanation Archaeology 1981, i Binford, Working at Archaeology , Academic Press, New York et.al., 1983, pp. 45-55, L. Binford, Some Comments on Historical versus Processual Archaeology, Southwestern Journal of Anthropology, vol.24,3, 1968, pp. 267-275; I. Hodder, Post-Processual Archaeology, Interpretive Archaeology and Its Role, begge i Hodder, Theory and Practice in Archaeology , Routledge, London, 1992, pp. 83-91, 183-200.
Kan/bør arkl. være objektiv?:
Texter: S. Müller, Vor Oldtid. Danmarks Forhistoriske Archæologi , Kjøbenhavn, Det Nordiske Forlag, Bogforlaget: Ernst Bojesen, 1897, Slutning. Midler, Maal og Methode, s. 689-703; R. Bradley, The philosopher and the field archaeologist: Collingwood, Bersu and the excavation of King Arthurs Round Table, Proceedings of the Prehistoric Society 60 , 1994, pp. 27-34.
Kulturarven-arkl. Og globalisering:
Texter: B. Olsen,The end of history? Archaeology and the politics of identity in a globalized world, i R. Layton, P.G. Stone, J. Thomas (eds.), Destruction and Conservation of Cultural Property , One World Archaeology, Routledge, London and New York, 2001, pp. 42-54; D. Lowenthal, The Heritage Crusade and the Spoils of History , Cambridge University Press, 2005, ch. 10, Rivalry and Restitution, pp. 227- 250
Arkæologi og etik:
Texter:Can you dig it?, 28. 03. 2002, www. Economist.com/science , A. Wylie, On Ethics, i L.J. Zimmermann, K.D. Vitelli, J. Hollowell-Zimmer (eds.), Ethical Issues in Archaeology , Walnut Creek etc, 2003, pp. 3-16; B. Fagan, The Arrogant Archaeologist, i K.D. Vitelli (ed.), Archaeological Ethics , Altamira Press, Walnut Creek, etc., 1996, pp. 238-243; B. Fagan, Archaeologys Dirty Secret, i ibid , pp. 247-252; L. Redin, Varför vill arkeologer bevara medeltida skelettmaterial för fremtida forskning?, i E. Iregren og L. Redin (Red.), I Adams barn&En diskussion om etiska aspekter på museiförvaring och återbegravning av medeltida skelettmaterial , University of Lund, Institute of Archaeology, Report Series NO. 55, s. 39-45.
Prøven aflægges som en fri skriftlig hjemmeopgave, Den skriftlige prøves omfang er 10 sider pr. studerende. Den skriftlige hjemmeopgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således, at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.