[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af den skriftlige præstation vil det blive vurderet i hvor høj grad den studerende:
Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, der introducerer centrale teoribegreber og -diskurser i og uden for Skandinavien med vægt på de seneste 20-30 år. I denne grundige introduktion integreres plenumdiskussioner af udvalgte artikler fra pensum. Teori formidles som et dynamisk vidensfelt mellem tradition og fornyelse i mange forskellige fagdiscipliner. Teori formidles i særdeleshed som et arkæologisk fortolkningsredskab, der modtages forskelligt i forskellige sammenhænge og har forskellige anvendelsesmuligheder.
Kurset lægger vægt på praktisk teorianvendelse, hvor den studerende selv arbejder mundtligt og skriftligt med teori som et konkret redskab til at forstå og forklare. Hver studerende formulerer i begyndelsen af kurset et emne med en eksplicit problemstilling, og underviseren vejleder i at finde frem til egnede teoriværktøjer. Der kan være tale om en konkret fortolkning af et arkæologisk datamateriale, en kritisk analyse af aktuel arkæologisk forskning, eller en kombination.
Helle Vandkilde
Kurset skal så vidt muligt forløbe parallelt med Skandinavisk Arkæologi I-II. Introduktionen omfatter oversigtsforelæsninger, hvori er integreret plenumdiskussioner af tekstuddrag fra pensum. Herefter vil arbejdsformen overgå til seminarer bestående af vejledning, diskussioner og de studerendes mundtlige fremlæggelser, der skal understøtte progressionen af den skriftlige opgave.
Individuel. Fri hjemmeopgave.
Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en fri hjemmeopgave på max. 15 sider, hvis emne er godkendt af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.