Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Teoretiske Perspektiver ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 1. sem.
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 13093

Formål

Ved bedømmelsen af den skriftlige præstation vil det blive vurderet i hvor høj grad den studerende:

 

  • Er i stand til at redegøre for og anvende teoretiske begreber i en arkæologisk sammenhæng og nå frem til en sammenhængende fortolkning/tese.
  • Kan begrunde og perspektivere de anvendte teoretiske begreber i forhold til kursets pensum og anden relevant teoridannelse.

Indhold

Kurset tager udgangspunkt i forelæsninger, der introducerer centrale teoribegreber og -diskurser i og uden for Skandinavien med vægt på de seneste 20-30 år. I denne grundige introduktion integreres plenumdiskussioner af udvalgte artikler fra pensum. Teori formidles som et dynamisk vidensfelt mellem tradition og fornyelse i mange forskellige fagdiscipliner. Teori formidles i særdeleshed som et arkæologisk fortolkningsredskab, der modtages forskelligt i forskellige sammenhænge og har forskellige anvendelsesmuligheder.

 

Kurset lægger vægt på praktisk teorianvendelse, hvor den studerende selv arbejder mundtligt og skriftligt med teori som et konkret redskab til at forstå og forklare. Hver studerende formulerer i begyndelsen af kurset et emne med en eksplicit problemstilling, og underviseren vejleder i at finde frem til egnede teoriværktøjer. Der kan være tale om en konkret fortolkning af et arkæologisk datamateriale, en kritisk analyse af aktuel arkæologisk forskning, eller en kombination.

Faglige forudsætninger

Underviser

Helle Vandkilde

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset skal så vidt muligt forløbe parallelt med Skandinavisk Arkæologi I-II. Introduktionen omfatter oversigtsforelæsninger, hvori er integreret plenumdiskussioner af tekstuddrag fra pensum. Herefter vil arbejdsformen overgå til seminarer bestående af vejledning, diskussioner og de studerendes mundtlige fremlæggelser, der skal understøtte progressionen af den skriftlige opgave.

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Individuel. Fri hjemmeopgave.

Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en fri hjemmeopgave på max. 15 sider, hvis emne er godkendt af underviser. Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.