Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Eksperimentel skolefysik ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: 1. og 2. kvarter.
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: Antallet af deltagere er begrænset til 12.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 7799

Formål

Kurset introducerer den studerende til målemetoder og måleudstyr, der bruges i gymnasieskolen. Gennem øvelser, der dækker gymnasieskolens emnerække, og et større projektarbejde, skal den studerende blive i stand til selvstændigt at forberede og udvikle eksperimenter og øvelsesvejledninger til brug på gymnasieskolens forskellige trin.

Obligatorisk program

Obligatorisk program for grundkurset

Godkendelse af grundkurset i 1. kvarter kræver fremmøde og aktiv deltagelse ved alle øvelserne under grundkurset samt efterfølgende godkendelse af det krævede skriftlige arbejde samt den krævede mundtlige kritik af andre hold.

Obligatorisk program for projektdelen

Under projektdelen i 2. kvarter gennemføres et eksperimentelt arbejde, som afdækker et emneområde på kandidatniveau, og som udskiller en delmængde, som kan indgå i undervisningen i gymnasieskolen. Der afleveres en individuel rapport fra hver kursusdeltager. Rapporten skal indeholde en elevvejledning.

 

 

Indhold

I løbet af 1. kvarter gennemføres et grundkursus bestående af obligatoriske øvelser indenfor følgende emneområder

1. Atomfysik

2. Bølger

3. Elektriske kredsløb

4. Energi

5. Kernefysik

6. Mekanik

og i 2. kvarter arbejdes der med et stort projekt efter eget valg, men indenfor et eller flere af gymnasiets emneområder.

Læringsmål

Når kurset er gennemført forventes den studerende at

  1. kunne opstille og planlægge eksperimentelle øvelser og demonstrationsforsøg på gymnasieniveau
  2. beherske moderne elektronisk dataopsamlingsudstyr og kunne anvende det i undervisningssammenhæng i gymnasieskolen.

Faglige forudsætninger

Gennemført sidefagsstudium, som giver undervisningskompetance i fysik i gymnasieskolen.

Underviser

Erik Horsdal og en gymnasielærer

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset indledes med en grundig gennemgang af kursusindhold samt af myndighedskravene til fysikundervisningen i gymnasieskolen. Der arbejdes normalt på hold bestående af 2 studerende, men 1-mandshold, og i undtagelsestilfælde 3-mandshold, kan også forekomme. Under grundkurset skriver hvert hold én forsøgsrapport henvendt til en tænkt kollega indenfor fysikfaget og en tilknyttet elevvejledning henvendt til et valgt gynmasietrin. Rapport og elevvejledning afleveres til bedømmelse. Denne foretages mundtligt i plenum af ét andet hold, som har fået opgaven pålagt, samt af kursuslærerne. Hvert hold foreviser derforuden én øvelse i plenum og modtager umiddelbart efterfølgende kritik fra de øvrige hold og fra lærerne i henhold til givne kriterier.

Projektarbejdet i 2. kvarter strækker sig nominelt over 4 eftermiddage med efterfølgende udarbejdelse af rapport og elevvejledning.

Litteratur

Øvelsesvejledninger og noter

Kursushjemmeside

Under www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Eksamen: 2. kvarter

Udbyder

Institut for Fysik og Astronomi

Tilmelding til undervisning

Tilmelding på Institut for Fysik og Astronomi

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i fysik

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Fagpakke: Afsluttende sidefagspakke i fysik

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i fysik

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefaget i fysik

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Mundtlig eksamen af ca. 30 min varighed med udgangspunkt i den afleverede rapport. Karakteren gives som en samlet vurdering af rapporten og den mundtlige fremlæggelse. Rapport og mundtlig fremlæggelse vægtes i forholdet 2:1.

Den studerende fremlægger under den mundtlige eksamen baggrunden for rapporten, herunder ganske kort teori og apparaturets funktion. Dette foregår på kandidatniveau. Den studerende demonstrerer herefter brugen af apparaturet og foretager dataopsamling, og bestemmer her selv om målgruppen er elever på et givet gymnasieniveau eller en kollega indenfor fysikfaget.

 

Bedømmelse efter 7-trinsskalaen med ekstern censur.