Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H AFS1 Afsætningsøkonomi I (CU2007) ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 5 uger med 4 uv. timer og 9 uger med 2 uv. timer og en workshop på 6x2 timer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 9158

Formål

Den studerende skal kunne analysere virksomhedens afsætningsøkonomiske problemer gennem brug af nyere afsætningsøkonomiske teorier og værktøjer.. Dette indebærer, at den studerende skal kunne identificere, beskrive, analysere og løse afsætningsøkonomiske proble­mer gennem indsamling og bearbejdning af relevante markedsdata.

 

Dette medfører for det første at de studerende skal kunne anvende strategiske overvejelser m.h.t. virksomhedens markedsføring og analysere samspillet mellem markedsføringens forskellige beslutningsvariable (parametre) og være i stand til at sammensætte disse i en markedsføringsplan.

For det andet skal de studerende sættes i stand til at indsamle og bearbejde relevant markedsinformation til støtte for marketingbeslutninger. Dette fordrer et indgående kendskab til markedsanalyseområdet.

 

Fagets formål er således at den studerende tilegner sig viden om centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Indhold

Følgende emneområder indgår i undervisningen:

 

1. Prognoser

2. Konkurrentanalyser og -strategier

3. Segmenteringsanalyser

4. Værdikædeanalyser

5. Markedsstrategier for forskellige positioner på markedet

6. Markedsføringsplanlægning og opfølgning på aktiviteter

7. Markedsanalyse: Problemformulering

8. Markedsanalyse: Undersøgelsesdesign og datakilder

9 Markedsanalyse: Dataanalyse

Personlig udvikling

Det er målsætningen for den personlige udvikling, at faget på 3. semester skal skabe overblik over fagområdet og at den studerende kan bidrage i diskussioner om faglige forhold og endvidere i sit fremtidige afsætningsarbejde kan anlægge en kundeorienteret synsvinkel.

Faglige forudsætninger

Der forudsættes en viden indenfor afsætningsøkonomi svarende til pensum på 1. semester.

Underviser

Kurt Nørgaard Petersen og John Vestergaard Olesen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger med en workshop, hvori indgår case arbejde og studenterpræsentationer.

Litteratur

1. Donald R. Lehmann and Russel S. Winer, McGrow Hill, Irwin: "Analysis for marketing planning", Latest edition.

 

2. Malhotra, Naresh K.: "Marketing Research - an applied orientation" , European Edition, Prentice Hall, seneste udgave.

 

3. Opgavesamling og case materiale.

Læringsmetoder i %

Forelæsning 32 %

Selvstudium 2 %

Cases og fremlæggelse 20 %

Præsentation 6 %

Forberedelse til kursusforløbet 40 %

Pensum

Se den til enhver tid gældende undervisningsplan.

IT-færdigheder

Program Niveau

SPSS Afprøve - kan anvende og håndtere (3)

Beståelseskrav

Følger studieordningen.

Kriterier for målopnåelse

· Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

· Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)

o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)

o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

 

· Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.

o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Bedømmelse

Afsætning evalueres sammen med Organisation.

Kurserne evalueres ved en grupperapport med individuelt mundtligt forsvar ved slutningen af 3. semester. I prøven indgår pensum fra globaliseringsundervisningen på 1. år, afsætningsundervisningen i 3. semester og organisationsundervisningen i 3. semester.