[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, anvende denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder.
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved, at de studerende arbejder på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med de mikroøkonomiske problemstillinger, der især vurderes ud fra de velfærdsøkonomiske aspekter. Hensigten er således, at de studerende opnår et overblik over samt forståelse for de mikroøkonomiske problemstillinger, der relateres både til virksomhederne samt til det omliggende samfund.
Det er således vigtigt, at de studerende opnår indsigt i og forståelse for følgende centrale mikroøkonomiske forhold:
En mikroøkonomisk adfærdsbeskrivelse for husholdnings- og virksomhedssektoren, Markedsformer, Generel ligevægtsteori, Velfærdsteori, Mikroøkonomisk baserede økonomiske implikationer og indgreb
Målet er, at de studerende:
Bliver i stand til at sammenkæde centrale problemstillinger i mikroteorien
Bliver i stand til selvstændigt at kunne vurdere velfærdsøkonomiske ændringer i samfundet s.f.a. ændrede forudsætninger for virksomheders adfærd
Bliver i stand til at vurdere virksomhedens indflydelse på samfundet
Ingen - ud over optagelsesbetingelserne for uddannelsen
Ebbe Rasmussen
Indføringen i mikro økonomi foregår dels via forelæsninger, dels via øvelser.
Forelæsninger vil tage udgangspunkt i pensum og anskueliggøres ved hjælp af dagsaktuelle eksempler fra erhvervslivet og for klaret hvorledes dette indvirker på de velfærdsøkonomiske forhold i samfundet.
Lidt af pensum er selvlæsning, idet lignende problemstillinger berøres i driftsøkonomiske discipliner på 1. semester.
De studerende skal i øvelsestimerne deltage aktivt i diskussionen af pensum gennem løsningen af de stillede opgaver.
Robert S. Pindyck og Daniel L. Rubinfeld: "Microeconomics".
Forelæsninger 23 %
Øvelsesundervisning 6 %
Selvstudium 8 %
Forberedelse 54 %
Klassediskussioner 9 %
Ca. 650 sider
Ingen
Karakteren 02 eller derover, efter 7-trins-skalaen.
Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt at:
- vise lige netop tilstrækkelig kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
- på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag ved en sammenligne og diskussion af fagets teori og metode ved aktuelle problemstillinger i erhvervslivet
- vurdere indflydelsen af ændrede problemstillinger på samfundets velfærd
- at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet indenfor,
den mikroøkonomiske adfærdsbeskrivelse for husholdnings- og virksomhedssektoren,
markedsformerne og konkurrenceformer,
ligevægtsteorien,
velfærdsteorien,
mikroøkonomisk baserede økonomiske implikationer og indgreb og de velfærdsøkonomiske aspekter heraf.
Skriftlig eksamen 2 timer med alle hjælpemidler.
Opgaven bedømmes af underviseren.