Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt, hold I, Kulturarv - fortiden i nutiden ( efterår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: 3 timer i 8 uger
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10763

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • viser kendskab til sit selvvalgte historiske emne
  • kan udvælge og vurdere et relevant materiale
  • kan analysere en historisk problemstilling
  • kan redegøre for sine metodiske og teoretiske valg
  • kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
  • kan fremstille og formidle sit emne på en interessant måde

Indhold

Hvem bestemmer, hvilke historier et forhenværende ghanesisk slavefort repræsenterer i nutiden, og hvad sker der omkring et sådant fort og dets sociale betydning i mødet mellem den ghanesiske lokalbefolkning, professionelle museumsfolk, europæiske turister og afroamerikanere, der kommer til stedet for at søge deres historiske rødder? Hvad bestiller en mængde danske frivillige, myndigheder og forskere i restaureringsprojekter anno 2008 i den indiske handelskoloni Tranquebar, som Danmark ellers overlod til England i 1845? Begge tilfælde er udtryk for en udvikling, hvor det mangeartede fænomen kulturarv under indflydelse af processer som globalisering og postkolonialisme er blevet både nye og gamle nationalstaters og etniske gruppers middel til at definere deres identiteter og historiske (selv)bevidsthed. Kulturarv er et begreb, som på verdensplan påkalder sig stigende interesse i både populær og akademisk kontekst. Som udtryk for kulturel og historisk selvbevidsthed og identifikation er kulturarv blevet et alsidigt medium for social, kulturel og politisk anerkendelse, forfægtelse af rettigheder og relationer, såvel som en kilde til udvikling eksempelvis gennem turisme. I praksis indebærer kulturarv spørgsmål om, hvordan fortiden repræsenteres og hvordan den antager betydning i nutiden, og er derfor ofte et omstridt emne. Kurset vil udforske kulturarvs betydning som begreb og praksis, ud fra både danske og internationale eksempler, med fokus på blandt andet bygningsbevaring og museologi.

 

1. undervisningsgang, d. 5/9: Introduktion til kulturarvsbegrebet

Clifford, James 1988: On Collecting Art and Culture. I: The Predicament of Culture, Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art, Cambridge, Mass. Harvard University Press: pp. 215-251.

Handler, Richard 1985: On having a culture. Nationalism and the Preservation of Quebecs Patrimoine. I: George W. Jr. Stocking (red): Objects and Others. Essays on Museums and Material Culture, History of Anthropology Volume 3, University of Wisconsin Press: pp. 192-217.

Lowenthal, David 1998: Heritage Ascendant. I: Possessed by the Past. The heritage Crusade and the Spoils of History, Cambridge University Press, Cambridge: pp. 1-30.


2. undervisningsgang, d. 12/9: Kulturarv og repræsentationsdebat

Bruner, Edward M. 1996: Tourism in Ghana. The Representation of Slavery and the Return of the Black Diaspora. I: American Anthropologist 98 (2), pp. 290-304.

Olwig, Karen Fog 2003: Narrating Deglobalization: Danish Perceptions of a Lost Empire, i Global Networks vol. 3 nr. 3, pp. 207-222.

Thisted, Kirsten in press: Hvor Dannebrog engang har vajet i mer end 200 Aar. Banal nationalisme, narrative skabeloner og postkolonial melankoli i skildringen af de danske tropekolonier, nr. 2 Skriftserie fra Nationalmuseets Tranquebar Initiativ, pp. 1 51.

 

3. undervisningsgang, d. 19/9: Produktion af kulturarv

Kirschenblatt-Gimblett, Barbara 1998: Introduction og Destination Museum. I: Destination Culture Tourism, Museums and Heritage. University of California Press, Berkeley, LA: pp. 1-13 og 131-176.

Thompson, Michael 1979: Rat-infested Slum or Glorious Heritage? I: Rubbish Theory. The Creation and Destruction of Value. Oxford University Press, Oxford: pp. 34-56.

Herzfeld, Michael 1991: Preface og the Town of the Tale. I: A Place in History. Social and Monumental Time in a Cretan Town. Princeton Studies in Culture/History/Power. Princeton University Press, New Jersey: pp. xi-xv og 3-54.


4. undervisningsgang, d. 26/9: Kulturarv og ejerskab

Barkan, Elazar 2002: Amending Historical Injustices. The Restitution of Cultural Property an Overview. I: Elazar Barkan & Ronal Bush (red.) Claiming the Stones Naming the Bones. Cultural Property and the Negotiation of National and Ethnic Identity, Issues & Debates, the Getty Research Institute: pp. 16-46.

Brown, Michael F. 1998: Can Culture be Copyrighted? Current Anthropology 39(2): pp. 193-206.

Rowlands, Michael 2004: Cultural Rights and Wrongs: Uses of the Concept of Property. I: Katherine Verdery & Caroline Humphrey (red.) Property in Question. Value Transformation in the Global Economy. Berg, Oxford: pp. 207-226.

Warren, Karen J. 1999: A Philosophical Perspective on the Ethics and resolution of Cultural Properties Issues. In Phyllis Mauch Messenger (eds) 1999: The Ethics of Collecting Cultural Property. Second Edition, University of New Mexico Press, Albuquerque: pp. 1-25.


5. Undervisningsgang, d. 3/10: Autenticitet og kulturarvens rolle i invention of culture

Hobsbawm, Eric 1983: Introduction: Inventing Traditions. I: Eric Hobsbawm & Terence Ranger (red.) The Invention of Tradition. Cambridge university Press: Cambridge, pp. 1-14. [14 sider]

Bruner, Edward 1994: Abraham Lincoln as Authentic Reproduction: A Critique of Postmodernism. I: American Anthropologist 96 (2): pp. 397-415.

Hanson, Allan 1989: The Making of the Maori: Culture Invention and Its Logic, American Anthropologist 91: pp.890-902.

Levine, H B 1991: Comment on Hansons The Making of the Maori, American Anthropologist 93: pp. 444-446.

Linnekin, Jocelyn 1991: Cultural Invention and the Dilemma of Authenticity, American Anthropologist 93: pp. 446- 449.


Uge 41: Pause i undervisningen.


Uge 42: Efterårsferie


6. undervisningsgang, d. 24/10:
Kort skriftlig (synopsis 3 sider) og mundtlig fremlæggelse af ideer til bachelorprojekter.


Uge 44 - 46: Pause i undervisningen.


7. og 8. undervisningsgang, d. 21/11 og 28/11:
Grundig fremlæggelse og diskussion af bachelorprojekter, baseret på opgaveudkast.

Evaluering af kurset.

 

 

Faglige forudsætninger

Forudsætningen for at indstille sig til prøven i Bachelorprojekt, er halvanden års beståede studier (90 ects) på de første to år af bacheloruddannelsen.

Underviser

Helle Jørgensen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold og har seminarpræg. En væsentlig del af undervisningen har karakter af diskussion af de studerendes egne projekter.

Litteratur

Der udarbejdes et kompendium, fortrinsvis med engelsksprogede tekster. Følgende artikler er repræsentative:

Bruner, Edward M. 1996 Tourism in Ghana. The Representation of Slavery and the Return of the Black Diaspora. I: American Anthropologist 98 (2), pp. 290-304.

Handler, R. 1985 On Having a Culture: Nationalism and the Preservation of Quebecs Patrimoine, i G. W. Stocking (ed.) Objects and Others. Essays on Museums and Material Culture, pp. 192-218. University of Wisconsin Press, Wisconsin

 

Olwig, Karen Fog 2003 Narrating deglobalization: Danish perceptions of a lost empire, i Global Networks vol. 3 nr. 3, pp. 207-222.

Tid og sted

Fredag 11-14, bygning 1410, lokale 034

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Fri skriftlig hjemmeopgave. Maks 20 sider.