Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Den moderne by 1880-2008 ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10770

Formål

Kvalifikationer

  • Indgående kendskab til udvalgte historiske emner
  • En avanceret forståelse for historiske sammenhænge
  • Færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
  • Færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
  • Færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre
  • Bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner
  • Færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden
  • Færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser

 

Kompetencer

  • Evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge
  • Evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
  • Evnen til at fremlægge viden for andre
  • Evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder
  • Evnen til at frembringe selvstændig, ny viden

Indhold

"The modern world is an urban one". Omkring 1800 boede 80 % af den danske befolkning på landet. I dag bor ca. 85 % af danskerne i byområder. Hvordan har den forandring fundet sted? Hvilken betydning har det haft for liv og samliv? Hvad er der blevet sagt og skrevet om det urbane og forandringen/udviklingen?

Kursets hovedlinje er byudvikling og bykultur i Danmark i perioden, hvor den moderne by blev til og blev normen. Der vil ikke blive tale om en kronologisk gennemgang, men derimod om en række tematiske nedslag, der skal belyse forskellige perspektiver på byen og rummet. Fokus vil være kultur- og socialhistorie.

 

Byhistorie er et tværvidenskabeligt felt. Kurset bliver derfor også en række nedslag i andre fagtraditioner og vil vise, hvor frugtbar en tværvidenskabelig tilgang kan være.

Vi skal beskæftige os med hvad historikere, journalister, litterater, geografer, sociologer, filosoffer, økonomer, antropologer, etnologer, ingeniører, medicinere, politikere, arkitekter og byplanlæggere har sagt og skrevet om byen. Vi skal se film og billeder og på sightseeing og ekskursion. Og vigtigst af alt skal vi beskæftige os med nogle af de hundredetusindvis af mennesker, der har boet i de danske byer, og det liv de levede og lever der.

Faglige forudsætninger

Ethvert af de studerede emner på kandidatuddannelsen skal tilføje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem de studerede emner.

Underviser

Mette M. og Søren Bitsch Christensen

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning

Litteratur

Christensen, Søren,Bitsch and Mette Ladegaard Thøgersen: "Bysystem Og Urbanisme Ca. 1840-2000 - Historie Og Histografi.", i Den Moderne by , edited by Søren Christensen Bitsch, s. 11-120. Aarhus Universitetsforlag, 2007.

 

Konvitz, Josef. The City: The Modern Period . Encyclopedia of European Social History, Edited by Peter Stearns. Vol. 0002. Detroit: Charles Scribner's Sons, 2001. (Ligger som netversion på Statsbibliotekets hjemmeside).

 

(Lützen 1998)

 

Simmel, Georg: Storbyerne og det åndelige liv, i Hvordan er samfundet muligt? Udvalgte sociologiske skrifter, s. 191-208. Samlerens bogklub, 1998.

Wirth, Louis: Urbanism as a Way of Life, in The American Journal of Sociology, 44 (1), pp. 1-24. 1938.

 

LÜTZEN, K., 1998. Byen tæmmes : kernefamilie, sociale reformer og velgørenhed i 1800-tallets København. Kbh.: Hans Reitzel.

Tid og sted

Onsdag 14-17, bygning 1412, lokale 229

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Afhænger af eksamensdisciplinen. Se studieordning for kandidatuddannelsen.