[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kvalifikationer
Kompetencer
Kurset er reserveret til eksamen i Historisk Emne A og Historisk Emne B, der kun kan aflægges på dette kursus i efteråret 2008.
Da John Stuart Mill i 1866 fremsatte den iagttagelse, at det vigtigste slag i Englands historie ikke var slaget ved Hastings i 1066 e. Kr., men derimod slaget ved Maraton i 490 f. Kr., trak han på en længe prøvet akademisk diskurs, der spekulerede i modsætningerne mellem Europa og Orienten, og i de kontrafaktiske scenarier fra den græsk-romerske oldtid. Den athenske sejr over perserne ved Maraton blev på denne måde den begivenhed, der alene forklarede, hvorfor den senere vesteuropæiske kultur kunne vokse frem. Sejren forhindrede, at grækerne og efter dem den vestlige kulturkreds sank ned i orientalsk despotisme. Edward Said påviste for år tilbage, at præmisserne for studiet af forholdet mellem Europa og Orienten blev skabt som et resultat af grækernes sejr over perserne i perserkrigene 499 479 f.v.t. Allerede grækerne selv spekulerede altså i denne dem og os modsætning, og man kan med nogen ret hævde, at athenernes opfindelse af historieskrivningen netop skal tilskrives athenernes behov for at dokumentere og især diskutere, reflektere og udnytte fortiden til brug for egen identitetsdannelse. I den forbindelse er det især athenernes brug af egen fortid, som frelser af Hellas, som ideologisk argument for imperiebyggeri og som jordfødte, oprindelige beboere af Attika, der påkalder sig opmærksomhed.
Athens græske modsætning, Sparta, skabte også i oldtiden en samfundsorden, hvis tilblivelse og udvikling rekonstrueredes i historieskrivningen. Det er især denne mulighed for at samlæse og studere to meget forskellige oldgræske samfundstyper, der op i historien fastholdt oldtiden som studieobjekt og referenceramme. Det er bemærkelsesværdigt, at fascinationen af den græske oldtid i nyere tid i udgangspunktet omhandlede kasernestaten Sparta, mens man først med de europæiske revolutioner i 1800-tallet fattede sympati og interesse for det demokratiske Athen. Eksempelvis drog danske kulturpersonligheder i 1800tallet til Grækenland for enten at finde udtryk for den demokratiske arkitektur eller for at studere Perikles´ efterkommere men fandt i stedet med P. O. Brønsteds ord blot simple orientalere.
Kursets formål er at give et indblik i og forståelse for hvordan den græske oldtids historie har været anvendt fra omkring o. 1800 til 2008 som inspiration, aversion og kausalhistorisk så vel som kulturhistorisk referenceramme.
Ethvert af de studerede emner på kandidatuddannelsen skal tilføje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem de studerede emner.
Jens Krasilnikoff
Holdundervisning
Kursus vil tage udgangspunkt i en kort introduktion til hovedlinierne i den græske oldtidshistorie, således som den findes i Aksel Damsgaard-Madsen, Grækenlands historie, Aarhus Universitetsforlag 1997.
Øvrig litteratur:
Mogens Herman Hansen, Det athenske demokrati og vores, Museum Tusculanums forlag, 2005.
Christian Meier, From Athens to Auschwitz. The Uses of History. Harvard 2005.
Dertil vil undervisningen omfatte diskussion af filmene Troia, instrueret af Wolfgang Petersen og Alexander, instrueret af Oliver Stone.
Tirsdag 10-13, bygning 1325, lokale 340
Mundtlig synopsis-eksamen (Historisk Emne A (20 ECTS) og Historisk Emne B (10 ECTS))