Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historisk Emne 1, bredt emne, hold I, Episke øjeblikke i Japans historie ( efterår 2008 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 2x3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10748

Formål

Ved bedømmelse af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

  • dokumenterer kendskab til det længere historiske forløb, der er undervist i
  • viser færdigheder i at analysere overordnede historiske sammenhænge i en længere tidsperiode
  • viser færdigheder i at vurdere argumenter fremsat på baggrund af historisk materiale
  • forstår de historiske fremstillinger som fortolkninger

Indhold

Vi vil i løbet af efteråret skabe et overblik over Japans historie siden 1789 ved at sammenholde dels en række øjeblikke, der oplevedes og senere er blevet fremstillet som skelsættende og dels lange linier i Japans sociale, kulturelle, økonomiske og politiske historie i perioden fra 1789 - 2008. Episke øjeblikke er centrale for vores forståelse af historie og i den relevante periode kobler mange af disse øjeblikke Japan til den store verden udenfor Japan. Igennem de episke øjeblikke såsom "Åbningen af Japan i 1854," "Det moderne Japans begyndelse i 1868," Tokyo- jordskælvet i 1923 og "Nederlaget i Femtenårskrigen den 15. august 1945 kl. 12" belyses dels den globale sammenhæng Japans seneste 200 års historie indgår i og dels det episke øjebliks betydning for historieskrivning og -opfattelse. Episke øjeblikke fra Danmarks historie inddrages til perspektivering.

Faglige forudsætninger

Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.

Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdenshistorie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.

Underviser

Annette Skovsted Hansen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Oversigts- eller synteseprægede fremstillinger indtager en central plads i undervisningen, og der lægges vægt på at inddrage flere fremstillinger med forskellige fortolkninger.

Litteratur

Litteratur vil blandt andet være:

 

Japan i Verden , Den Jyske Historiker , nr. 106-7 (December 2004). 261 ns.

 

Elise Tipton A Modern Japan: A Social and Political History , London og New York: Routledge, 2002.

 

Udklip fra danske aviser omkring jordskælvet i 1923 - hvilket forekom samtidigt med en stormflod på Vestkysten af Jylland.

 

Gluck, Carol og Sebastian Conrad om episke øjeblikke.

 

Tid og sted

Mandag 9-10 og 11-13, bygning 1412, lokale 229

Onsdag 9-10, bygning 1328, lokale 014 og 11-13, bygning 1410, lokale 039

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Bunden skriftlig hjemmeopgave. Maks 15 sider.