[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
Europas historie efter 1945 har været karakteriseret af utallige politiske initiativer til at udvikle og udvide integrationen mellem Europas stater. Nationalstaten har imidlertid stadig været hovedrammen for det politiske og sociale liv i de europæiske lande. Trods alle politiske forsøg på at skabe større europæisk integration er idéen om nationen ikke død, og nationalismen har stået stærkt såvel blandt mange europæiske politikere som i store dele af befolkningen. Nationen har spillet en hovedrolle i europæisk politik i hele efterkrigstiden, og idéen om dem Europæiske Union som et samarbejde mellem de europæiske nationer synes i dag at være dominerende blandt de europæiske politikere.
Kursets formål er at undersøge udviklingen af den europæiske nationalstat og af nationalismen i Europa fra slutningen af 2. verdenskrig til i dag. Der vil specielt blive lagt vægt på idéen om nationen og nationalismen inden for de politiske partier i Vesteuropa siden 1945, på forskelle og ligheder i udformningen af idéen om nationen og nationalismen mellem de forskellige europæiske lande, på den nye, stærke nationalisme i Øst- og Centraleuropa siden 1989 og på den modstand imod yderligere europæisk integration og imod indvandring fra den 3. verden, som er kommet til udtryk blandt dele af befolkningen i forbindelse med en række folkeafstemninger og parlamentsvalg gennem de senere år.
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdenshistorie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Lars Hovbakke Sørensen
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Oversigts- eller synteseprægede fremstillinger indtager en central plads i undervisningen, og der lægges vægt på at inddrage flere fremstillinger med forskellige fortolkninger.
Litteratur: Lars Hovbakke Sørensen: Et kontinent i krig. Europas historie gennem 1000 år (Aschehoug 2006) samt et kompendium af diverse øvrige tekster.
Onsdag 9-10 og 12-14, bygning 1411, lokale 247
Fredag 9-10 og 11-13, bygning 1410, lokale 039
Bunden skriftlig hjemmeopgave. Maks 15 sider.