Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Humanitær intervention i borgerkrig, 20. århundrede ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10774

Formål

Kvalifikationer

  • Indgående kendskab til udvalgte historiske emner
  • En avanceret forståelse for historiske sammenhænge
  • Færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
  • Færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
  • Færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre
  • Bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner
  • Færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden
  • Færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser

 

Kompetencer

  • Evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge
  • Evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
  • Evnen til at fremlægge viden for andre
  • Evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder
  • Evnen til at frembringe selvstændig, ny viden

Indhold

Under den Kolde Krig var intervention i humanitære katastrofer begrænset af det internationale samfunds hensyntagen til princippet om ikke-intervention i andre staters indre anliggender. De humanitære militære interventioner i Somalia og på Balkan antydede en vis opblødning af statssuveræniteten i det internationale samfund, men samtidig viste interventionernes faktiske forløb, hvor ineffektive interventionerne var mht. beskyttelse og frembringelse af nødhjælp til civile.

 

Alligevel har verden set masser af eksempler på humanitær intervention i borgerkrige både under og efter den Kolde Krig. Staters uvilje mod at blande sig i andres indre anliggender gav netop rum til en rolle for ikke-statslige organisationer i nødhjælps- og genopbygningsarbejde i borgerkrige i en sådan grad, at ngo'erne i visse tilfælde handlede i modstrid med hjemlandenes interesser og i ekstreme tilfælde ligefrem kom til at tegne hjemlandets udenrigspolitik over for den humanitære katastrofe og borgerkrig.

 

I dette udbud vil vi undersøge, hvordan danske og internationale ngo'er har opereret i borgerkrige i den Tredje Verden, herunder hvordan ngo'erne har håndteret de forskellige problemer og dilemmaer, som konflikterne har stillet dem i. Til det formål undersøger vi nødhjælpsoperationer i Biafrakrigen 1967-70, Cambodja 1979-82, hungersnøden i Etiopien 1984-86, Somalia 1990-1993 og Rwanda 1994, som alle fandt sted i kølvandet på borgerkrige og statssammenbrud. Særlig fokus vil ligge på forholdet mellem brud og kontinuitet, når det gælder overgangen fra den Kolde Krig til en mere interventionistisk tidsalder i 1990'erne.

Faglige forudsætninger

Ethvert af de studerede emner på kandidatuddannelsen skal tilføje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem de studerede emner.

Underviser

Claus K. Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning

Litteratur

Alex de Waal: Famine Crimes. Politics and the Disaster Relief Industry in Africa , 1997

Thomas G. Weiss: Humanitarian intervention. Ideas in Action , 2007

Kompendium vedrørende litteratur om Complex Emergencies

Tid og sted

Torsdag 11-14, bygning 1410, lokale 039

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Afhænger af eksamensdisciplinen. Se studieordning for kandidatuddannelsen.