Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kulturmøder og kulturel udveksling i Danmarks senmiddelalder og renæssance ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11234

Formål

Kvalifikationer

  • Indgående kendskab til udvalgte historiske emner
  • En avanceret forståelse for historiske sammenhænge
  • Færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
  • Færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
  • Færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre
  • Bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner
  • Færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden
  • Færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser

 

Kompetencer

  • Evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge
  • Evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
  • Evnen til at fremlægge viden for andre
  • Evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder
  • Evnen til at frembringe selvstændig, ny viden

Indhold

Årene 1400-1650 er en periode med store samfundsmæssige og kulturelle omvæltninger i Danmark. Reformationen, pengeøkonomi og statsmagtens vækst bebuder overgangen fra middelalder til tidlig moderne tid. Økonomisk er der tale om en opgangstid, som også bredere dele af befolkningen får andel i, idet det danske landbrug eksporterer højtefterspurgte varer til de mere urbaniserede og velstående byer i Nederlandene og Nordtyskland. Men penge var ikke det det eneste, der blev overført på denne måde.

Dette udbud vil se på, hvordan det danske samfund og den enkelte dansker blev påvirket af kulturelle strømninger, som kom til Danmark udefra mellem ca. 1400 og 1650. Hvem havde man overhovedet kontakt med, hvem handlede man med, hvem følte man sig mest forbundet med kulturelt og hvorfor? Kan man pege på særlige regioner i Europa, der blev toneangivende for udviklingen indenfor sprog, religion, kunst, arkitektur, økonomi og handel, klædedragt, forbrugsmønstre mm.? Var der områder i Danmark, der blev særligt påvirket af kontakten med disse nye strømninger, mens udviklingen forbigik andre? Hvilken betydning havde indvandringen fra især Nederlandene, Tyskland og Skotland for udviklingen af den danske bykultur, både organisatorisk, kulturelt og økonomisk? Hvordan var forholdet mellem danskerne og de indvandrede?

Udbuddet vil endvidere se på, om renæssancen udelukkende var et overklassefænomén, eller om det det også havde betydning for den almindelige borger og bonde. Sidst men ikke mindst vil der blive stillet spørgsmål ved, om Danmark i denne periode ligesom i middelalderen hovedsagelig var modtager af kulturelle strømninger eller om der også gik danske bidrag den anden vej

 

Udbuddet vil omfatte en ekskursion til Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg og til Helsingør.

Faglige forudsætninger

Ethvert af de studerede emner på kandidatuddannelsen skal tilføje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem de studerede emner.

Underviser

Stefan Pajung

Undervisnings- og arbejdsform

Depends on exam disciplin (see Study regulation for Master's degree in History)

Litteratur

"Danmark og Europa i senmiddelalderen", Århus Universitetsforlag. Per Ingesman og Bjørn Poulsen (red.),

Danmark og renæssancen 1500-1650, Gads forlag, Carsten-Bach-Jensen m.fl. (red.), 2006 og "

Cultural Exchange in Early Modern Europe 1400-1700" bind I-IV, Oxford University Press, Robert Muchembled (red.), 2006-2007, især bind 2.

Tid og sted

Mandag 9-12, bygning 1410, lokale 044

Studieordning og bedømmelse

Kandidatoverbygning i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Afhænger af eksamensdisciplin (se studieordning for kandidatuddannelsen i historie)