[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kvalifikationer
Kompetencer
Med et videnskabssociologisk udgangspunkt skal vi gennemgå og diskutere 100 års universitets- og videnskabshistorisk udvikling i Danmark set i lyset af samfundsudviklingen i bredere forstand. Den sidste halvdel af det 19. århundrede bliver gennembrudsårene for både grundtvigianismen, radikalismen og socialismen, der alle udfordrer nationalliberalismens dannelsesmonopol. Denne kulturkamp føres også på universitetet. Et meget konservativt lærerkorps med stor loyalitet over for regeringen (fx henter regeringen støtte fra det juridiske fakultet under forfatningskampen) bliver trængt, og ideologisk spaltes universitetet i en konservativ og en radikal fløj; sidstnævnte påtager sig den vise mands byrde at oplyse folket og dermed nedbryde universitetets traditionelle skranker. Samtidig brydes romantiske og positivistiske videnskabssyn. Spaltningen fortsætter efter århundredeskiftet og bidrager under indtryk af mellemkrigstidens skærpede ideologiske (og herunder især nationale) modsætninger til heftige universitetsfejder som finder vej til både avisforsider og retssale.
Selvom kursets fokus er videnskabssociologisk, vil det også være muligt at gå til eksamen inden for eksempelvis emner inden for universitetets socialhistorie, et videnskabshistorisk emne som dansk historiografi eller kulturkamp i bredere forstand.
Ethvert af de studerede emner på kandidatuddannelsen skal tilføje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem de studerede emner.
Pelle O. Larsen
Holdundervisning
Leif Grane et al. (red.): Københavns Universitet 1479-1979 bd. II: Almindelig historie 1788-1936 . København 1993.
Mandag 12-15, bygning 1410, lokale 034
Afhængig af eksamensdisciplin (se studieordning for kandidatuddannelsen i Historie)