[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af undervisningsdeltagelsen/prøve-præstationen vil der blive lagt vægt på i hvor
høj grad den studerende:
· demonstrerer en grundlæggende indsigt i og forståelse for de æstetiske ideers historie fra antikken
og frem til i dag
· udviser kendskab til en række centrale æstetiske befreber, forestillinger og problemer og deres
variation gennem historien
· kan analysere og perspektivere problemstillingerne i deres relevante kontekst
· kan reflektere over forholdet mellem æstetisk erfaring og andre felter som religion, kunst eller
sociale fællesskaber.
Kurset introducerer til de æstetiske idéers historie fra antikken til i dag. Dvs. fra den homeriske idé
om guddommeligt vanvid og den pythagoræiske idé om guddommelig orden til det 20. århundredes
idéer om formmystik, tingsmagi og immanent transcendens. Der bliver skelnet analytisk mellem såvel
kunst og æstetik som mellem skønhedsmetafysik, kunstteori, kunstfilosofi og filosofisk æstetik. Kurset
favner både den konkrete kunsts historie og skønheds-metafysikkens, kunstteoriens, kunstfilosofiens
og den filosofiske æstetiks historier. Vægten ligger imidlertid på teorihistorien (til forskel fra
kunsthistorien), idet formålet i særdeleshed er at udvikle kendskab til og forståelse for, hvad filosofisk
æstetik egentlig er. Som grundlag for undervisningen benyttes bogen Skønhedens metamorfose -
De æstetiske idéers historie (Odense Universitetsforlag 2001). Afsnittet "Indledning" i denne bog
forventes læst inden den første undervisningsgang.
Lektor, dr. Phil. Dorthe Jørgensen.
Seminar.
Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.
Dansk.
Platon, Symposion (Gyldendal 1999); Platon, "10. bog" i Staten (Museum Tusculanum 2003);
Aristoteles, Poetik (Hans Reitzels forlag 2006); Plotin, "Enneade I.6" i Det ene (Det lille forlag
2000): Dionysios Areopagita, Den mystiske teologi De guddommelige navne (Sankt Ansgar
1998); A.G. Baumgarten, Filosofiske betragtninger over digtet (Arena 1968); A.G.
Baumgarten, "Aesthetica" i Klassisk poetik i moderne tid. Mellem klassicisme og romantik.
A.G. Baumgarten, Aesthetica, og Johannes Ewald, De Poëseos natura et indole (Agora
1992); Immanuel Kant, Kritik af dømmekraften (Det lille forlag 2005); G.W.F. Hegel, Innledning
til estetikken (Aschehoug mv 1986) Martin Heidegger, Kunstværkets oprindelse (Gyldendal 2003);
Th.W. Adorno, "Det naturskønne" i Æstetiske teorier (Odense Universitetsforlag 1998); Walter
Benjamin, "Lære om det lignende" i Tankestreger. Essays som Walter Benjamin (Modtryk 1989)
og "Om den mimetiske evne" i Walter Benjamin - oversat (Slagmark 1989); Dorthe Jørgensen,
Skønhedens metamorfose (Odense Universitetsforlag 2001); Dorthe Jørgensen, "Indledning" i
Historien som værk (Aarhus Universitetsforlag 2006).
Tirsdage kl. 11.00 - 14.00. Første gang den 2. september 2008.
Bygn.1453/lokale 131
Der vælges mellem to prøveformer: A- og B-prøve, dog sådan, at hvis der vælges A-prøve, skal
der vælges B-prøve ved eksamen i De politiske og økonomiske ideers historie, og hvis der vælges
B-prøve, skal der vælges A-prøve ved eksamen i De politiske og økonomiske ideers historie.
A-prøve: Eksamen aflægges ved udarbejdelse af en fri skriftlig opgave af maks. 15 siders omfang, hvis problemstilling skal ligge inden for pensum, og hvis tema aftales med faglæreren. Opgaven kan skrives i gruppe, dog således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
B-prøve: Eksamen aflægges ved aktiv undervisningsdeltagelse.
Såfremt den studerende ikke opfylder kravene for aktiv undervisningsdeltagelse kan eksamen aflægges som en bunden mundtlig prøve af 20 minutters varighed (inkl.votering), hvor den studerende trækker et spørgsmål inden for disciplinens pensum og besvarer dette efter 20 minutters forberedelsestid.
Nærmere bestemmelser:
Aktiv undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret. Ved tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.