[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
· demonstrerer viden om og forståelse for de grundlæggende problemstillinger inden for de jødisk-
kristne ideers historie fra deres udspring og frem til nutiden
· kan analysere og perspektivere problemstillingerne i deres relevante kontekst
· demonstrerer en grundlæggende idéhistorisk problembevidsthed
· kan vurdere de religionsfilosofiske og religionssociologiske forudsætninger for og konsekvenser af
de jødisk-kristne ideer
Disciplinen De jødisk-kristne ideers historie omhandler hovedtrækkene i den jødiske og kristne tros
og tankegangs historie, herunder forholdet mellem israelitisk religiøsitet, jødedom samt
kristendommen og dennes forskellige retninger. Den studerende får et grundlæggende
kendskab til de forskellige former for religiøsitet, som har præget den vestlige kulturkreds, til de
institutioner, der er forbundet med religionsudøvelsen, og til de forskellige roller, religionen historisk
har spillet og stadig spiller.
Undervisningen vil forme sig som en forelæsningsrække med efterfølgende diskussion.
Oversigtsværket vil, som det kan ses nedenfor, løbende blive inddraget.
Undervejs i forløbet er der indarbejdet to obligatoriske skriveøvelser, der knytter an til:
1. Historiske forandringer i kristendommen
2. Hovedværksgennemgangen af Kierkegaard
Mere herom den første undervisningsgang.
Oversigtsværk: Karen Armstrong: A History of God - The 4000-Year Quest of Judaism, Christianity and Islam , dansk udgave: Gud - i jødedom, kristendom og islam (dansk udgave udsolgt fra forlaget, men kan fås antikvarisk og på biblioteket. NB: engelsk udgave er meget billig).
Supplerende oversigtsværker for interesserede: Alister E. Macgrath: Historical Theology - Introduction To The History of Christian Thought . Tarald Rasmussen og Einar Thomassen: Kristendommen. En historisk innføring .
Introduktion/optakt
A. Gud-er-død teologien. P.G. Lindhardt, Spong, Grosbøll
B. Åbning af "Første Mosebog"
Det gamle Testamente : "Første Mosebog" og jødisk tænkning
Armstrong: kap. 1 (I begyndelsen)
Det gamle Testamente : "Jobs bog" - dengang og nu
Armstrong: kap. 2 (Én Gud)
tirsdag den 30. september
Det nye Testamente : "Paulus´ Brev til Romerne"
Armstrong: kap. 3 og 4 (Et lys for hedningerne og Treenigheden: Den kristne Gud)
tirsdag den 7. oktober
C. Mundtlig midtvejsevaluering
A. Søren Kierkegaard: Frygt og bæven, s. 9-50 (Samlede værker bind 5, 3. udgave)
A. Søren Kierkegaard: Frygt og bæven, s. 51-111
Fra Søren Kierkegaard til Nietzsche - en moderne kristendom?
Armstrong: kap. 9, 10 og 11 (Oplysningstiden, Guds død? og Har Gud en fremtid?)
A. Nietzsche: Antikrist , § 1-27 (findes i ny dansk udgave på Det lille Forlag 2005)
B. Aflevering af skriveøvelse 2
A. Nietzsche: Antikrist , § 28-62
B. Gennemgang af skriveøvelse 2
A. Tænkning og tro - Augustin og K.E. Løgstrup
B. Hvor bliver Gud af, og hvad skal vi med ham? Om Slavoj Zizek
C. Polemisk opsummerende indblik og udblik med Johannes Sløk
D. Evaluering og afslutning
Litteratur:
Augustin: Bekendelser 10. og 11. bog
K.E. Løgstrup: Skabelse og tilintetgørelse , første del, kap. 6, s. 54-68
Johannes Sløk: Kristen moral før og nu
Slavoj Zizek: On Belief , dansk udgave Om troen , "Nådesløst!", s. 172-182
Lektor Ole Morsing og undervisningsadjunkt Peter Aaboe Sørensen.
Seminar.
Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.
Beskrevet under kursusbeskrivelsen.
Tirsdage kl. 9.00 -12.00. Første gang den 9. september 2008.
Bygn. 1455/lokale 127.
Prøven aflægges ved aktiv undervisningsdeltagelse.
Aktiv undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret. Ved tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af prøven nødvendige niveau.
Såfremt den studerende ikke opfylder kravene for aktiv undervisningsdeltagelse kan eksamen aflægges som en bunden mundtlig prøve af 20 minutters varighed (inkl. votering), hvor den studerende trækker et spørgsmål inden for disciplinens pensum og besvarer dette efter 20 minutters forberedelsestid.