[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af undervisningsdeltagelsen/prøve-præstationen vil der blive lagt vægt på i hvor
høj grad den studerende:
· demonstrer indsigt i og forståelse for nyere politiske og økonomiske idédannelser, herunder evnen
til at skelne mellem forskellige hovedstrømninger
· demonstrerer viden om grundlæggende temaer inden for den politiske og økonomiske idéhistorie
som f.eks. demokrati, stat, kapitalisme, folk etc.
· kan analysere og perspektivere problemstillingerne i deres relevante kontekst
· besidder evnen til at vurdere konsekvenser af de forskellige politiske og økonomiske idédannelser.
Disciplinen omhandler de måder, hvorpå man i den nyere vesteuropæiske historie har tematiseret
stats- og samfundsdannelsen, idet der fokuseres på de forskellige beskrivelser af og begrundelser for
samfundets politiske indretninger, dets juridiske strukturer og retslige regulationer samt dets
økonomiske reproduktions- og samkvemsformer. I disciplinen gennemgås hovedværker og tekster
med hovedvægten på perioden fra 1500 og frem til i dag. Der læses først og fremmest tekster fra den
politiske filosofis historie samt i mindre omfang fra den politiske økonomis teorihistorie.
Adjunkt, ph.d. Mikkel Thorup og Holger Ross Lauritsen
Seminar.
Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.
Dansk.
Lektionsplan og litteraturliste udleveres ved semesterstart.
Torsdage kl. 13.00 - 16.00. Første gang den 4. september 2008.
Bygn. 1467/lokale 515.
Der vælges mellem to prøveformer: A- og B-prøve, dog sådan, at hvis der vælges A-prøve, skal
der vælges B-prøve ved eksamen i De æstetiske ideers historie, og hvis der vælges B-prøve, skal
der vælges A-prøve ved eksamen i De æstetiske ideers historie.
A-prøve: Eksamen aflægges ved udarbejdelse af en fri skriftlig opgave af maks. 15 siders omfang,
hvis problemstilling skal ligge inden for pensum, og hvis tema aftales med faglæreren. Opgaven
kan skrives i gruppe; det skal da fremgå, hvem der er forfatter til de enkelte afsnit, og hver
deltager kan maks. skrive 15 sider.
B-prøve: Eksamen aflægges ved aktiv undervisningsdeltagelse.
Aktiv undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter
(almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Med regelmæssig
forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret. Ved
tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.
Såfremt den studerende ikke opfylder kravene for aktiv undervisningsdeltagelse kan eksamen aflægges som en bunden mundtlig prøve af 20 minutters varighed (inkl. votering), hvor den studerende trækker et spørgsmål inden for disciplinens pensum og besvarer dette efter 20 minutters forberedelsestid.