[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
· demonstrerer en grundlæggende indsigt i fagets metodologiske problemstillinger
· udviser et basalt kendskab til aktuelle metoder inden for idéhistorie
· demonstrerer metodisk og analytisk kompetence
· demonstrerer praktisk erfaring med indsamling og behandling af materiale.
Disciplinen har til formål at indføre den studerende i basale historiografiske problemstillinger samt at
opøve praktiske færdigheder i forbindelse med:
1) Indsamling af forskellige typer af materialer. Det være sig tekstmateriale (bøger, artikler, arkiver,
pamfletter, rapporter, interview, statistik etc.) og ikke-tekstbaseret materiale (film, musik, billeder,
etc.). Formålet er at udvide den studerendes kildehorisont samt at give den studerende en fortrolighed
med fora for akademisk debat inden for forskellige felter og at styrke evnen til at indkredse et aktuelt
forskningsfelt.
2) Behandling af indsamlet materiale. Komponenten indeholder en præsentation af en række gængse
problemer, begreber og udfordringer for en historisk praksis, som søges diskuteret i forhold til det
indsamlede materiale.
3) Anvendelse af gængse teorier for idehistorisk praksis på det indsamlede materiale.
Adjunkt, ph.d. Mikkel Thorup og Rikke Louise Peters.
Undervisningen former sig som en vekslen mellem forelæsninger, workshops og praktiske øvelser.
Faglæreren fremlægger ved semestrets begyndelse disciplinens pensum og procedure for afviklingen
af eksamen.
Lektionsplan og litteraturliste udleveres ved semesterstart.
Torsdage kl. 9.00 - 12.00. Første gang den 4. september 2008.
Bygn. 1465/lokale 616.
Bunden skriftlig opgave. Omfang max 16 sider.
Nærmere bestemmelser:
Under forudsætning af undervisningsdeltagelse består prøven af 2 bundne skriftlige opgaver (max. 8 sider pr. opgave) der udleveres og besvares i løbet af semestret. De to opgaver samles i en portefølje, der indleveres til samlet bedømmelse.
Ved undervisningsdeltagelse forstås aktiv deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning.
Såfremt den studerende er ude af stand til at deltage i undervisningen, aflægges eksamen som en individuel, bunden skriftlig prøve, hvor den studerende får stillet et spørgsmål inden for disciplinens pensum og besvarer dette. Opgaven, der maks omfatter 15 sider, afleveres senest 10 dage efter spørgsmålets udlevering.