[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med faget er at give de studerende viden om idrættens anvendelighed og betydning som socialteknologi, lære dem at fremanalysere private og offentlige interesser heri og blive i stand til at evaluere virkningen heraf på forskellige indsatsområder.
De studerende indføres i idrættens anvendelse som socialteknologi siden 1800-tallet, hvor den især blev promoveret som pædagogisk redskab, inden fokus lægges på samtiden, hvor anvendelse af idrætten som socialteknologi er langt mere mangfoldig. De studerende præsenteres for og lærer, under inddragelse af relevant antropologisk og sociologisk teori, at forholde sig konstruktivt-kritisk til offentlige og private initiativer siden 1980erne f.eks. idræt for arbejdsløse, idræt på arbejdspladsen, idræt som integrationsredskab, idræt for overvægtige og motion på recept. Undervejs foretager de studerende et feltarbejde, hvor de følger et selvvalgt projekt.
1 x 3 lektioner som holdtimer i 14 uger.
Ordinær eksamen efter 2. Kvarter. Reeksamen i august.
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne
- Redegøre for idræt som socialteknologi i en historisk-samfundsmæssig sammenhæng
- Redegøre for relevant teori i relation til emnet
- Analysere udvalgte emner inden for emnet
- Vurdere effekten inden for et eller flere indsatsområder
- Diskutere og perspektivere udvalgte problemstillinger i relation til udvalgte indsatsområder
Hjemmeopgave (maksimalt 20 sider)
Ekstern censur.
7-trinsskalaen