[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal tilegne sig viden om idrættens udvikling og betydning med særlig henblik på at kunne fortolke og formidle idræt som et historisk og kulturelt betinget fænomen.
Endvidere skal den studerende opnå viden om historisk metode med henblik på at kunne analysere idrætshistoriske problemfelter.
Undervisningen omfatter introduktion til metode og teorier med relation til idrættens samfundsmæssige betydning.
Tematisk fokuseres der på idrætten i oldtidens Grækenland samt på en lang linie fra idrættens etablering i slutningen af 1700-tallet over sportens gennembrud og frem til idrættens struktur og rolle i det senmoderne samfund.
Endvidere behandles temaer med relation til idrætsorganisationerne samt udvalgte idrætsaktiviteters historie. Undervisninger veksler mellem forelæsninger og holdundervisning (gruppearbejde og studenterfremlæggelser).
Jan Kahr Sørensen.
1 forelæsning a 2 lektioner og 1 holdtime a 3 lektioner pr. uge i 7 uger.
Kompendium til kurset.
Ordinær eksamen efter 2. kvarter. Reeksamen i august.
Bacheloruddannelsen i Idræt
Sidefag i Idræt
5-timers skriftlig PC-eksamen med alle tilladte hjælpemidler.
Karakter efter 7-trinsskalaen.
Ekstern censor.