[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at introducere de studerende til problemstillinger, der eksisterer i forbindelse med at studere og designe IT til hjemmet. Formålet er endvidere, at give de studerende praktisk erfaring med 1) at studere eksisterende IT i hjemmet, og 2) at udvikle design koncepter for IT til hjemmet.
Udviklingsarbejde inden for IT har hidtil handlet overvejende om teknologi til arbejdspladser, men fokus bliver i stigende grad nu rettet mod hjemmet som et særligt felt. At lave IT til hjemmet stiller en række udfordringer, som adskiller sig fra udvikling af IT til arbejdspladser. Især metodisk er der behov for nytænkning: Hvordan får man adgang til hjemmene, hvordan kan man indsamle viden om aktiviteterne i hjemmet, hvordan kan man inddrage beboerne i designudviklingen, etc. På kurset vil vi arbejde case-orienteret og diskutere tekster, der beskriver arbejdet med studier af og design af IT til hjemmet. Fx inden for sundhedsområdet, hvor der er et ønske om at have patienter indlagt i eget hjem med hjælp fra telemedicinske løsninger. Andre cases vil være inden for smart homes og underholdning.
Endvidere vil de studerende med udgangspunkt i læst litteratur skulle udføre 2 typer øvelser som en del af kurset. Den første type af øvelser handler om studier af eksisterende IT i hjemmet. De studerende skal udarbejde undersøgelsesdesign, der tager højde for problemstilling, valg af data indsamlingsmetoder og evalueringsmetoder. Erfaringerne fra øvelserne vil løbende blive diskuteret i plenum. Den anden type øvelser handler om design af IT til hjemmet. De studerende skal anvende forskellige designmetoder og på denne baggrund udvikle design koncepter, samt anvende metoder til evaluering af disse. Erfaringer fra øvelserne vil ligeledes blive diskuteret i plenum. Øvelserne kan med fordel udføres i grupper og kan anvendes i forbindelse med eksamen.
Kendskab til kvalitative metoder er en fordel. Kurset giver en introduktion til designmetoder.
Optaget på kandidatuddannelsen i Informationsvidenskab og Medievidenskab. Kendskab til kvalitative metoder er en fordel.
Stinne Aaløkke Ballegaard
Fælles diskussioner, studenteroplæg, øvelser.
Kommer senere
IT i hjemmet
Ja
Info 07: VOS-1-3, valgfag
Info 05: fokus VOS1-2, speciale forb. fokusfag, breddefag VOS 1-3, valgfag
ITO 05+07: valgfag
Ifølge studieordningen