[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give en introduktion til krydsfeltet digitale medier, kommunikation og læring.
Målet er, at den studerende erhverver sig:
Faglige kompetencer:
kan tilrettelægge anvendelsen af digitale medier til facilitering af læring og kommunikation
får et bredt indblik i eksisterende digitale og kommunikationsværktøjer
kan anvende forskellige kommunikations- og læringsteorier til at analysere og vurdere potentialer i digitale medier
kan analysere og vurdere anvendelsen af digitale medier i konkrete sammenhænge
kan anvende netbaseret kommunikation i forbindelse med kurset
kan formidle teorigrundlag, metode, analyse, diskussion, konklusion og perspektivering i en dokumenteret og argumenteret projektrapport.
Sociale kompetencer:
at kunne samarbejde via netmedierede kommunikationsfora i forbindelse med undervisningen
at kunne arbejde i grupper i en kombination af netbaserede og tilstedeværelsesbaserede kommunikationsfora
at deltage i undervisningen som medansvarlig via selvstændige oplæg
Formålet med kurset er at behandle den overordnede problemstilling: Hvordan integreres og tilrettelægges digitale medier og netbaserede kommunikationsfora med henblik på understøttelse af læring og kommunikation? Kurset har til hensigt at give de studerende kompetencer til at analysere og vurdere potentialerne i digitale medier og netbaserede kommunikationsfora ud fra forskellige kommunikations- og læringsteoretiske tilgange.
Kursets problemstilling behandles praktisk såvel som teoretisk. På kurset vil vi analysere og vurdere eksisterende digitale medier såsom e-læringssystemer, diskussionsfora, netbaserede communities, etc. I kurset vil desuden indgå praktiske eksperimenter med udvalgte digitale medier såsom fx weblogs, wikier, diskussionsfora, etc..
Kurset giver en bred introduktion til forskellige teoretiske retninger med et fokus på socialkonstruktivisme. Der er mulighed for at arbejde med begreberne læring og kommunikation i flere forskellige sammenhænge; eksempelvis i formelle uddannelsesinstitutioner, i organisationer og i uformelle sammenhænge.
Grundfag i Informationsvidenskab
Supplering i ITO
1. år på cand. it i ITO
Elsebeth Korsgaard Sorensen
Forelæsninger
Diskussioner
Gruppediskussioner
Online diskussioner
Selvstændigt arbejde
Studenteroplæg
(Litteraturen ligger ikke fast)
Kommunikation og læring i digitale kontekster
Ja
Inf 07: Inf.spec. KFL, valgfag
Inf 05: Intro til fokusfag KLF, breddefag KFL 1-3, valgfag
ITO 05/07: valgfag
Digital design: valgfag
Multimedier: valgfag
Audiodesign: valgfag
Ifølge studieordningen