Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kommunikation og læring i digitale kontekster (Intro til KFL) ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: semester
  • Timer per uge: Tirsdag 9-12 (ikke mandag).
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 12426

Formål

Formålet med kurset er at give en introduktion til krydsfeltet digitale medier, kommunikation og læring.

Målet er, at den studerende erhverver sig:

Faglige kompetencer:

kan tilrettelægge anvendelsen af digitale medier til facilitering af læring og kommunikation

får et bredt indblik i eksisterende digitale og kommunikationsværktøjer

kan anvende forskellige kommunikations- og læringsteorier til at analysere og vurdere potentialer i digitale medier

kan analysere og vurdere anvendelsen af digitale medier i konkrete sammenhænge

kan anvende netbaseret kommunikation i forbindelse med kurset

kan formidle teorigrundlag, metode, analyse, diskussion, konklusion og perspektivering i en dokumenteret og argumenteret projektrapport.

Sociale kompetencer:

at kunne samarbejde via netmedierede kommunikationsfora i forbindelse med undervisningen

at kunne arbejde i grupper i en kombination af netbaserede og tilstedeværelsesbaserede kommunikationsfora

at deltage i undervisningen som medansvarlig via selvstændige oplæg

Indhold

Formålet med kurset er at behandle den overordnede problemstilling: Hvordan integreres og tilrettelægges digitale medier og netbaserede kommunikationsfora med henblik på understøttelse af læring og kommunikation? Kurset har til hensigt at give de studerende kompetencer til at analysere og vurdere potentialerne i digitale medier og netbaserede kommunikationsfora ud fra forskellige kommunikations- og læringsteoretiske tilgange.

Kursets problemstilling behandles praktisk såvel som teoretisk. På kurset vil vi analysere og vurdere eksisterende digitale medier såsom e-læringssystemer, diskussionsfora, netbaserede communities, etc. I kurset vil desuden indgå praktiske eksperimenter med udvalgte digitale medier såsom fx weblogs, wikier, diskussionsfora, etc..

Kurset giver en bred introduktion til forskellige teoretiske retninger med et fokus på socialkonstruktivisme. Der er mulighed for at arbejde med begreberne læring og kommunikation i flere forskellige sammenhænge; eksempelvis i formelle uddannelsesinstitutioner, i organisationer og i uformelle sammenhænge.

Faglige forudsætninger

Grundfag i Informationsvidenskab

Supplering i ITO

1. år på cand. it i ITO

Underviser

Elsebeth Korsgaard Sorensen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger

Diskussioner

Gruppediskussioner

Online diskussioner

Selvstændigt arbejde

Studenteroplæg

Litteratur

(Litteraturen ligger ikke fast)

Titel

Kommunikation og læring i digitale kontekster

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

Kan indgå i uddannelsen som:

Inf 07: Inf.spec. KFL, valgfag

Inf 05: Intro til fokusfag KLF, breddefag KFL 1-3, valgfag

ITO 05/07: valgfag

Digital design: valgfag

Multimedier: valgfag

Audiodesign: valgfag

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i multimedier

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen