Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Organisationsanalyse ( efterår 2008 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9719

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden og forståelse om:

  • Teorier og viden om grundlæggende træk i virksomhedernes historiske udvikling sammenholdt med teorier og viden om hovedtrækkene i den teknologiske udvikling, med fokus på informationsteknologien
  • Teorier og viden om interne og eksterne virksomhedsforhold i relation til teknologi og marked
  • Teorier og viden om virksomheders udvikling og anvendelse af informationsteknologi
  • Organisationsteori og sociologisk teori, med særligt henblik på at analysere IT i relation til sociale praksisser
  • Teorier om forholdet mellem teknologi, organisation og social praksis
  • Teori og begreber om indførelse og anvendelse af IT i organisationer

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende kompetencer:

  • Kunne gennemføre en analyse af en aktuel virksomhed i dens konkrete sammenhænge, herunder uddrage de forhold, som over tid synes afgørende for dens konkurrenceevne
  • Kunne bruge det historiske perspektiv til at anlægge en dybere betragtning på de forhold, som nationalt, regionalt og globalt er bestemmende for virksomheders udvikling
  • Kunne se samfundsudviklingen som en dynamisk proces, hvor man selv indgår som skabende personer.
  • Kunne tilegne sig ny viden om virksomheder, teknologi og samfund.
  • Kunne koble teori, metode og praksis
  • Kunne analysere organisationer og sociale praksisser ud fra forskellige perspektiver
  • Kunne medvirke i organisationsforandrende aktiviteter, herunder IT relaterede aktiviteter ud fra et analytisk fleksibelt perspektiv
  • Kunne intervenere og agere analytisk og sensitivt i komplekse omgivelser

Disciplinen skal sætte de studerende i stand til at analysere og forstå sociale og kommunikative dimensioner i organisationer med vægt på samspillet mellem ledelse, arbejdsprocesser og informationsteknologi.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • behersker teorier og metoder indeholdt i pensum med henblik på at analysere organisationer og sociale praksisser.
  • evner at koble teori, metode og praksis.
  • evner at gennemføre en organisationsanalyse baseret på egen empiri,
    indhentet via kvalitative metoder

Indhold

Faglige forudsætninger

Den studerende på A-linien kan først indstille sig til prøve i Organisationsanalyse og valgfag (Computer Supported Cooperative Work), når Informationsvidenskabelig Metode 1 og Informationsvidenskabelig Metode 2 er bestået.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformen er forelæsninger, støttet af diskussion og øvelser.

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveformen er skriftlig med nærmere bestemmelser:
Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) er prøven en fri skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre
studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. I en gruppe indgår normalt 2-4 studerende. Omfanget er 20-25 sider pr. studerende. Opgaven kan, efter aftale med eksaminator, udarbejdes i tilknytning til eksterne partnere, eksempelvis en virksomhed eller lignende.

Prøveform: Fri skriftlig opgave.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning: 20 ECTS-point

b) Prøven er en bunden skriftlig opgave. Omfanget af opgaven er 30-35 sider.

Prøveform: Bunden skriftlig opgave.
Varighed: Der gives 4 uger til den skriftlige besvarelse.
Censur og bedømmelse: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning: 20 ECTS-point