[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
· kan udtale italiensk ifølge de gældende fonologiske regler, gennemføre en artikulationsbeskrivelse, transskribere italiensk efter de gængse regler og kan redegøre for forholdet mellem lyd, fonem og skrift (de fire lige nævnte punkter også kontrastivt i forhold til dansk)
· behersker bøjningsformerne inden for det ordforråd, der kan forventes kendt på dette niveau, og har kendskab til bøjningsformernes dannelse og til eksistensen af eventuelle varianter deraf og af funktionsord;
· kan gøre rede for konstruktioner, dvs. kombination af ord til syntagmer og sætninger, herunder for karakteristiske forskelle mellem italienske og danske konstruktioner;
· kan gøre rede for alle primære og ikke-primære led, samt at kunne identificere idiomatiske udtryk.
· (på basis af de teoretiske kvalifikationer) kan foretage elementære omformninger af sproglige konstruktioner.
Disciplinen opøver den studerendes evne til at definere og løse simple sproglige problemer på grundlag af indsigt i fundamentale sprogvidenskabelige begreber og i træk der karakteriserer det italienske sprog m.h.t. udtale, morfologi, syntaks. Endvidere opøves den studerendes elementære færdigheder i at udtale italiensk og i at omforme givne konstruktioner samt i at illustrere kongruens- og styringsforhold med praktiske eksempler. Også leksikalske og tekstuelle fænomener inddrages i begrænset omfang. Der lægges vægt på at betragte italiensk kontrastivt i forhold til dansk.
Alexandra Kratschmer
Undervisningen foregår på hold og omfatter fælles øvelser i timen, gruppeopgaver mellem timerne samt oplæg fra underviseren. Der arbejdes med teoretiske introduktionskompendier samt konkrete øvelsestekster.
Mundtlig, 30 min forberedelse, alle hjælpemidler tilladt, 30 min. eksamination inkl. censur.