[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give de studerende (i) en forståelse af naturvidenskaben i et videnskabsteoretisk perspektiv, herunder dens relation til andre videnskaber; (ii) en indføring i kemiens videnskabsteoretiske grundlag og problemer, herunder fagets historiske udvikling og dets etiske konsekvenser.
Aktiv deltagelse, herunder godkendt mundtligt oplæg og godkendt skriftlig referat og/eller synopsis.
I den almene del indføres generelle videnskabsteoretiske begreber og metoder, og de naturvidenskabelige fag sammenlignes med humanistiske og samfundsfaglige traditioner. I den mere fagspecifikke del indføres de metoder og problemer, der er karakteristiske for netop de kemiske videnskaber. Herunder belyses videnskabsteoretiske begreber og positioner i bred forstand. Som en en eksperimentel og manipulativ videnskab er kemien velegnet til at belyse eksperimentets natur og forholdet mellem naturvidenskab og teknologi. Selv om der vil være et gennemgående historisk perspektiv, er kursets fokus videnskabsteoretisk og filosofisk. Videnskabshistorie indgår hovedsageligt eksemplarisk.
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
- redegøre for fagets særpræg og forhold til andre akademiske fag
- perspektivere, hvad det vil sige at være kemiker, hhv. medicinalkemiker
- diskutere, hvad de kemiske fag indebærer af videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, og
- reflektere kritisk over fagets indhold og dets samfundsmæssige funktioner
Helge Kragh.
Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg 3+3 timer om ugen i 7 uger.
H. Fink m.fl., Universitet og Naturvidenskab: Universitetets Idéhistorie, Videnskabsteori og Etik (København, 2003); H. Kragh, Naturerkendelse og Videnskabsteori (Århus, 2004).
AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning
Ordinær eksamen efter 2. kvarter. Reeksamination i august.
Institut for Videnskabsstudier
Via selvbetjening
Bunden, skriftlig 2-dages hjemmeopgave; bedømt internt efter 7-trinsskalaen.