[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
- har indsigt i det danske sprogs plads i forhold til verdens andre sprog
- har indsigt i hvordan det danske sprog eller sprogsamfund fungerer eller er opbygget, sammenlignet med andre sprog og sprogsamfund
- kan overholde de almene bestemmelser vedrørende skriftlige opgaver
Denne disciplin sætter dansk i et globalt perspektiv. Med hensyn til grammatik og fonologi (lyd-systemer) behandles især aspekter, hvor dansk er usædvanligt i sammenligning med andre sprog. Med hensyn til mere anvendte dele fokuseres på emner som f.eks. tilegnelse af dansk, sprogforstyrrelser i dansk sprog (afasi), det danske sprogsamfund, sprogpolitik, mindre-talssprog, dansk sproghistorie, danske specielle og hemmelige sprog, ungdomssprog, indvandrer- og udvandrerdansk, dialek-ter, og kontakter mellem dansk og andre sprog. Materialet til undervisningen vil være artikler o.lign. som underviseren vil henvise til og/eller de studerende selv finder frem til.
Peter Bakker
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner, baseret på faglitteratur. Derudover vil der indgå øvelser i opgaveskrivning.
Kompendium; til rådighed ved kursets begyndelse
Fri hjemmeopgave 5-7 sider. Emnet aftales i samråd med vejleder.
Hjemmeopgave kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.