Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Dansk i verden ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 1. sem.
  • Timer per uge: 2-3 timer hver anden uge
  • Deltagerbegrænsning: Nej
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11965

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende

- har indsigt i det danske sprogs plads i forhold til verdens andre sprog

- har indsigt i hvordan det danske sprog eller sprogsamfund fungerer eller er opbygget, sammenlignet med andre sprog og sprogsamfund

- kan overholde de almene bestemmelser vedrørende skriftlige opgaver

Indhold

Denne disciplin sætter dansk i et globalt perspektiv. Med hensyn til grammatik og fonologi (lyd-systemer) behandles især aspekter, hvor dansk er usædvanligt i sammenligning med andre sprog. Med hensyn til mere anvendte dele fokuseres på emner som f.eks. tilegnelse af dansk, sprogforstyrrelser i dansk sprog (afasi), det danske sprogsamfund, sprogpolitik, mindre-talssprog, dansk sproghistorie, danske specielle og hemmelige sprog, ungdomssprog, indvandrer- og udvandrerdansk, dialek-ter, og kontakter mellem dansk og andre sprog. Materialet til undervisningen vil være artikler o.lign. som underviseren vil henvise til og/eller de studerende selv finder frem til.

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Bakker

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner, baseret på faglitteratur. Derudover vil der indgå øvelser i opgaveskrivning.

Litteratur

Kompendium; til rådighed ved kursets begyndelse

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i lingvistik

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Fri hjemmeopgave 5-7 sider. Emnet aftales i samråd med vejleder.

Hjemmeopgave kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.