Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Introduktion til lydene I verdens sprog: fonetik og fonologi ( efterår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. sem.
  • Timer per uge: 2-3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 11972

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på i hvilket omfang den studerende

- kan beskrive lydes frembringelse

- kan transskribere lyde fonetisk og fonologisk

- kender og kan anvende fonetisk transskription

- selv kan frembringe lyde ud fra en beskrivelse (artikulatorisk fonetik)

- har indsigt i lydes fysiske realisering (akustisk fonetik)

- behersker basale fonetiske IT-redskaber

- viser en grundlæggende viden om og forståelse for sprogs lydsystemer

har grundlæggende viden om fonologisk teoridannelse

Indhold

Disciplinbeskrivelse

Denne disciplin gennemgår de fundamentale aspekter af lyde i menneskesprog. Disciplinen behandler fonetik (lydlære) og fonologi, dvs. studiet af distinktive sproglyde og forskellige sprogs lydsystemer. I fonetikken diskuteres de vigtigste karakteristika ved artikulation (udtale) af lydene i menneskesprog og egenskaber ved lydbølger. Det drejer sig ikke kun om lyde som danner ord (konsonanter og vokaler) men også om tryk, klang/tonefald (prosodi) og intonation. Mekanismerne til at lave sproglyde som ikke findes i dansk eller beslægtede sprog, vil også blive beskrevet og øvet. I fonologien ligger fokus på hvordan sprogenes lydsystemer er dannet og hvordan man beskriver systematikken. Relevante metoder og forskningsteknikker vil blive introduceret løbende, herunder brug af computere til fonetisk analyse og problemløsning i fonologi. Endvidere behandles elementer i fonologisk teoridannelse.

Formålet med disciplinen er at studerende kender til det lydlige repertoire i verdens sprog, behersker grundlæggende redskaber til fonetisk analyse, forstår og behersker de grundlæggende begreber i både fonetik og fonologi, opnår en forståelse af forskellen mellem fonetik og fonologi.

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Bakker og Mette Hjortshøj Sørensen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Derudover er der en del praktiske øvelser.

Litteratur

Odden, David. 2005. Introducing Phonology. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-53404-6

Ladefoged, Peter. 2005. Vowels and consonants. Oxford: Blackwell. ISBN 978-1-4051-2459-1

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i lingvistik

  • Bunden hj.opg. ind. + Mdt., bedømt efter 7-skala uden censur


Portfolio bestående af to bundne prøver der skal løses individuelt samt en mundtlig prøve